The RoSE – 70

The RoSE – 70
29-01-2015

Na Calibration houden we een aantal maanden rust. Sommigen besteden die om hun Essence te verhogen, anderen oefenen en trainen vaardigheden.

Zes maanden later is het de eerste dag van Ascending Earth. De zon staat helder te schijnen aan de hemel. Sango wil naar Thorns. Daar is een Deathland ontstaan, dat ze wil opheffen. Ze nodigt de solars, lunars en dragonblooded uit om mee te gaan.
We willen eerst de boel vanuit de lucht verkennen, maar Luthe is nog niet helemaal af en bovendien niet onopvallend. We besluiten het witte luchtschip uit Rathess te nemen, daar passen onze warstriders in.
We vertrekken vanuit Getmane en zorgen dat we het Cursed Isle op enige afstand passeren. We zien dat er een zwaar wolkendek boven het hele eiland hangt. Alleen de heilige berg steekt er bovenuit. Op verzoek van His stoppen we in Lookshy. Een gloednieuw luchtschip vliegt ons tegemoet. Vol met koperen klinknagels. We hebben gezorgd dat we de vlag van Gethamane voeren. Onze papieren worden gecontroleerd en in orde bevonden, voor cirkel twee tot en met vier van de stad. Zodra ze hoort dat we in de stad zijn, vraagt de Roseblack of Atis langs wil komen. Ze praten bij en besteden een genoeglijke middag. His en Sarina sluipen weg op een eigen missie.
De rest van ons gaan de dochter van Gaia bezoeken. Ze vindt het leuk om ons weer te zien. “Ik heb nog geen besjes, maar dat komt er aan want ik sta mooi in bloei!” Ze heeft haar broer gezien, Steentje. We moeten even raden, maar het blijkt dat Gaia de aarde-draak onder de heilige berg heeft gewekt en meegenomen. Ze weet waar hij is, maar mag het niet vertellen. Van de Babbage Machine, die ook langsgekomen is, moest ze ons doorgeven dat het Oog van Autochton op de bestemming is aangekomen, en dat de Maker bijna wakker is. Dus binnenkort zien we een nieuwe ster aan de hemel, of eigenlijk een oude.
Atis vertelt de Roseblack wat we van plan zijn. Ze zegt dat het shadowland zo’n twintig bij twintig km groot is, iets meer dan 150 vierkante mijl. [Dat gaat Sango 40 minuten en 80 motes essence kosten.] De Deathlord is weggereden.

We reizen verder. Na drie dagen komen we bij Thorns aan. Vanuit de grond schijnt het gele licht van de oude Sol. De landerijen zijn volkomen verwaarloosd. Er zwerven wat zombies, er lopen skeletpaarden en dergelijke. Het licht geeft geen voeding aan het gewas. De stadsmuren zijn gerepareerd en als ze ons zien wordt er geschut in stelling gebracht. His maakt een ontwijkende manoeuvre. Little Shu gebruikt General of the All-Seeing Eye om de verdediging van de stad te inspecteren. Hij ziet vier compagnieën van honderd man, en wat grote katapulten. Dit is niet wat ons verteld was, er zouden mensen zijn. En trouwens, normale deathlands zijn stabiel en groeien niet.
Gewoon naar het midden van de stad vliegen en daar in onze warstriders landen, zoals Atis voorstelt, gaat ons het schip kosten door die katapults. Zijn tweede idee is om te gaan onderhandelen. Dat is een goede manier om er achter te komen wat er zit wat het deathland doet groeien.
We stellen twee groepen samen. De onderhandelaars zijn Ghurkan, His, Tawuz, Little Shu en Xar. De verkenners zijn Olric, Marina, Néré, Eye of Autumn, Sarina (gedematerialiseerd) en Gar. Atis, Sango, Shi Mei Lan en Phoenix blijven op de boot.

De verkenners gaan op pad. Thorn is een stad zo groot als Middelburg’s oude stad. Het heeft een haven, dus je kunt er niet omheen lopen. De muur blijkt provisorisch hersteld, heeft nog zwakke plekken, maar is zodanig aangepast dat een spook er niet doorheen kan. Buiten lopen zombies, op de muren waken revenants, doden die hun oude lichaam weer betrokken hebben. Alles is doordesemd met een type magie dat Gar niet kent. Het ruikt naar de dood, dus waarschijnlijk is het necromantie. Vroeger was dit een kamp om levenden binnen te houden, die moesten de doden onderhouden. Nu moet de buitenwereld buiten gehouden worden.
Sarina kan niet door de muur, maar ze kan er wel overheen vliegen. In de stad spookt het. In de haven woedt de Tempest. Daar begint een brug die richting het Cursed Isle loopt. Sarina materialiseert op een beschutte plek. De stad is vervallen. Her en der liggen lichamen. Hier zijn geen zombies, wel een patrouille soldaten. Het zijn keurig geconserveerde lichamen, allemaal gestorven aan dezelfde ziekte. Het zijn heel goed uitgeruste elitetroepen. DeTempest en de brug zijn voor haar gewone ogen niet te zien.

De onderhandelaars besluiten zich uit te geven als een Scavenger Lord op zoek naar handel. We kleden ons overeenkomstig. De bijpoort gaat open. Drie mannen in prima kwaliteit harnassen komen naar buiten. “Wat komt u doen?”
“Ghurkan, scavenger lord uit Nexus. Sinds ik heb gehoord dat de Deathlord weg is, heb ik interesse in handelen.”
“Wapens afleggen. Leg maar bij de poort.”
His’ maanzilveren zwaard is vermomd als armband en wordt niet opgemerkt. Little Shu is in zijn warstrider. Die hoeft hij niet uit te trekken. Binnenkomen is wel even manoevreren, ze doen er de hoofdpoort maar voor open. We lopen door verlaten straten. De hoofdstraat is netjes, in de zijstraten liggen lichamen. We komen bij een barrière met een wachtpost. Daar voorbij staat een draagstoel, en er staat een bureau met een dikke man met allemaal soulsteel ringen. Hij heeft rossig piekhaar, schubben en een bijna transparante huid. Hij leeft nog. Een vuurtype dragonblooded, maar op een nare manier.
“Wat brengt u hier?” vraagt de man, “…U is hier voor de handel? Mooi!”
“Zeker,” zegt Ghurkan, “En ik zie uw ringen. Soulsteel?”
“En ik zie dat u een warstrider in de aanbieding hebt. Heeft u ook daiklaves?”
“Goede wapens is waar ik met name in handel. Ik kom uit Nexus.”
“Gewone wapens zijn interessant, en daiklaves.”
“En wat hebt u aan soulsteel?”
“Ik heb twee soorten!”
We kijken verbaasd. Hij haalt twee ringen van zijn vinger. De ene bevat de gewone krijsende hoofdjes, de andere is stil en heeft alien gezichtjes. Die hebben we eerder gezien: in de soulsteel boeien die we voor de Green Lady hadden.
“Er is een nieuwe bron van ontdekt in Creatie. Deze vorm van soulsteel is stil, dus geschikt voor stealth.”
Ghurkan doet een charm om achter de motivatie van de man te komen. Hebzucht. Tawuz vraagt wat zijn positie in de stad is.
“Ik ben de animator. Ik herenig de doden met hun lichaam. Veel van de troepen hier zijn door mij gecreëerd.”
We vragen wie hier de heerser is. Dat is een persoon van het huis Cynis. Hijzelf is een Lost Egg die door dat huis is geadopteerd. Hij is bevoegd om namens de stad met ons te onderhandelen. “Dat je uit de Realm komt, beteken niet dat je daar moet wonen. En het Blessed Isle is momenteel niet meer zo aangenaam. Dit is de laatste plaats waar de zon nog schijnt!”
We vertellen dat er een nieuwe zon is.
Hij lijkt niet aangedaan te zijn door de deugd-verweking, misschien omdat hij is geadopteerd: hij is geen bloedverwant van de keizerin. Voor het soulsteel wil hij tien keer het gewicht in jade. Hij heeft twee talenten (ongeveer zeventig kg).
Tawuz complimenteert de man met zijn Animator-skills. Het bederf is helemaal gestopt. Eén van de soldaten steekt enthousiast zijn duim op.
Little Shu doet een charm om de Mental DV van man te halveren. Daarna suggereert Ghurkan dat hij ook wel een ontmoeting met diens heer wil. Hij zal het doorgeven, maar de beslissing is niet aan hem. We nemen afscheid, geven hem tijd om over het aanbod na te denken.

Terug in het schip bespreken we de informatie. Sarina realiseert zich dat er in de stad ongeveer 10.000 spoken rondlopen, en dat er evenveel niet bedorven lijken liggen. Dus òf ze bederven niet, òf ze zijn nog maar heel kort geleden overleden – gisteren of eergisteren. Little Shu merkt op dat de heer van de stad ongetwijfeld machtig genoeg is om de 10.000 lijken met een vingerknip te animeren tot zombies.
We trekken onze conclusies: meer dan zes maanden geleden is de Death Lord weggegaan. Deze dragonblooded zitten hier van na de dood van Sol, maar voor Calibration. De aanvoerder is hier het terrein van het keizerrijk aan het uitbreiden. Maar mensen die een hele stad uitmoorden om er Revenants van te maken zijn geen goede mensen. Als ze hier zes maanden zitten en nu vierhonderd revenants hebben, maken ze er elke dag een paar. Dat betekent dat de lichamen niet bederven.
Sango merkt op dat zo’n brug heel zware magie is. His realiseert zich dat hij zulke bruggen eerder heeft gezien, in Malpheas. Een subziel van Malpheas maakt ze. Maar hoe komt die in de onderwereld? Als hij tijdens Calibration naar Creatie is geroepen, kan hij naar een deathland zijn gegaan en daar vandaan een brug hebben geslagen. Dat betekent dat de Yozi’s en de Neverborn samenwerken.
Eye zegt: “We moeten met chirurgische precisie toeslaan. Daarvoor bestaan de Night Caste en de Changing Moons.”

Ghurkan wordt uitgenodigd vor het diner. Ondertussen kan die chirurgische slag uitgevoerd worden. Sango kan magie doen in haar warstrider, maar kan zich niet veroorloven om ook maar één mote essence uit te geven aan iets anders dan Cleansing Solar Flame. Ze moet dus op de achtergrond blijven tot ze haar spreuk kan doen.

Volgende keer: diner en aanval.

Xp: 4

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s