Tanais 2 – 20

Tanais serie 2 sessie 20 – 27 september 2018

We zoeken in de Witte Stad uit hoe een expulsion engine werkt. De colorcopter kan ook onder water. 1e barriere, de kikker-zeehonden. 2e barriere, “Er is op de Rode Knop gedrukt”. We gaan snel naar de engines. De roltrap doet het nog maar een Gate is sneller. De Generaal ziet iets drijven in het Ba vat. Met [Entropy] ontdekken we wat er mis gaat: er is geen stabiliserende factor. Zonium uit de lucht slaat hier in het bassin neer, het wordt aangetrokken door de inhoud van het bassin er onder. De machine bestaat uit segmenten van 100 meter die hetzelfde zijn. Het krachtveld tussen de twee lagen is niet zichtbaar. Beneden is een bassin vol wit beendermeel dat trilt als zand op een plaat. Risha struikelt en valt er in. Waar het hem aanraakt verandert het in zwarte drab en trekt zijn wezen binnen. Hier zit zijn eigen essence in, want het beendermeel/drab is de Juice van de gevangen aliens. Risha ontmoet zijn eigen slechte kant.
De generaal onderzoekt hoe het werkt. De tijd wordt even bijna stil gezet. Monium (Ka) trekt zonium (Ba) aan. Juice (Ak/color) is de brandstof. De vierde component, Sa, is blijkbaar onbekend. Deze homeostase is nu juist nodig als stabiliserende laag. Het ontwerp van de expulsion engine is dus inherent onjuist. We moeten Imhotep hierop wijzen. Die woont in ons heden in het Steampunk wereldje.
Chang ontdekt dat er in de hoogste gelederen van de Technocratie een soort van religieus gezelschap is, een cargo cult die af en toe spullen verduistert. Er zijn ook legale leveringen van het Parallax Consortium = Teleutis.
Terug naar de colorcopter. Risha stelt twee alternatieven voor: de vajra leren bedienen en ontsnappen via Mollenslijm. Maar de enderen gaan daar niet op in. We gaan, in een maand compressed time, de blauwdrukken bestuderen van de engine en achterhalen wat de verschillende syndicaten wisten. Streffer en Bingo Inc. hebben niets met expulsion te maken. Grotius weet ‘alles’ over Igrot (maar minder dan wij). Biggles en Werner Volker maakten de engines. WV (technologie) maakt de grote onderdelen en gaat over de automatisering, Biggles (natuurkunde) weet hoe het apparaat werkt en doet de fijnafstemming. De top van deze twee is allemaal lid van de cargocult van ene E.E. Child. In alle vijf de steden gaan de gestolen spullen naar een pakhuis waar ook de eredienst wordt gehouden. De lokatie van dat pakhuis in de witte stad is snel gevonden. Er zijn verdwijningen van allerlei bouwstenen, van 30 cm tot 10 meter groot. Ook basis biologische componenten. Er wordt iets gemaakt, iets anders dan de expulsion enigine.
We vinden het pakhuis met een kapelletje ernaast. Door het raam van het kerkje zien we banken en er zit een man in een rolstoel, roerloos. Achterin zien we een deur, maar die gaat niet naar het pakhuis. Het pakhuis heeft aan de voor- en achterkant grote rolluiken. De voorste gaat naar een sluis waar een vrachtwagen in kan. De achterste ook, en daar staat zelfs een vrachtwagen. De hele binnenwand van het pakhuis lijkt bedekt te zijn met een levende laag. We gaan het kerkje in. De man in de rolstoel ziet er uit als Stephen Hawking. We doen ons voor als een inspectiedienst. “Mag ik de naam van jullie chef?” is zijn reactie. “Nee.” “Dan moet ik maatregelen nemen…” Hij begint te trillen, zijn hoofd kraakt en hij praat wartaal. Dan valt hij stil. Hij heeft geen Mind. De machines in het pakhuis vallen op hetzelfde moment stil. Er zijn ook piepkleine machientjes. Eigenlijk is het hele pakhuis een integrale machine, gedeeltelijk mechanisch, gedeeltelijk levend, microtech, 3D printers. De genetisch gemanipuleerde bacterielaag op de muur kan niet buiten deze kamer overleven, ze krijgen voedsel via een vernevelaar. Hier wordt heel geavanceerde apparatuur gemaakt. De verbindingen met de andere steden en de mainframes zijn verbroken. Er s geen Color-component, maar sommige van de onderdelen hebben wel met Juice te maken. Dit niveau van technologie is ver op de 25e eeuw vooruit. Het zijn zelfassemblerende systemen, maar het is niet helemaal duidelijk wat het doet.
In de kapel vinden we heilige teksten. Door voorzienigheid van E.E. Child worden onvolkomenheden van de expulsion engine gecorrigeerd, als de leveringen op tijd zijn. “Door deze gift is (dat-en-dat mankement) aan de expulsion engine voorkomen.” We rijden de vrachtwagen naar buiten, Hij bevat een metalen kist ter grootte van het laadruim. Dat is een enorm ingewikkelde machine, een soort mierenhoop van millimeter kleine machientjes. De navigatie van de vrachtwagen geeft een bestemming aan bij de rand van de stad, een achteringang van de expulsion engine. We zetten hem aan en met [Time slow] zorgen we dat hij razendsnel op de bestemming is. De kist wordt in de lift geladen en vouwt zichzelf bij de engine uit. De hele mierenhoop fuseert met de machinerie. Als je het niet weet, zie je het niet. Met [Entropie] zien we dat er een aantal foutjes in het ontwerp zijn rechtgezet. Maar met Sa is nog steeds geen rekening gehouden.
We gaan weer naar het begin, en van daar direct naar de man in de rolstoel. Dit maal stellen we ons voor als vertegenwoordigers van de baas van de immortals, Ben Dover. De robot zegt: “Ik ben het geesteskind van Chappie, Expulsion Engine Construction Help Integration Device – EECHILD.“ Dus moeten we naar Chappie en Imhotep.
In Steampunk worden we prettig ontvangen. We vertellen aan Chappie en Imhotep over de stabilisator Sa en complimenteren hun met E.E. Child. “Ja, die is nodig voor de fine-tuning. Als we de apparatuur gaan repareren, is er een soortgelijke cargo-cult nodig. Alle vijf de steden moeten met elkaar communiceren.” Wellicht kunnen de Gith daarbij helpen. Het gnumpathi-stadium heeft een inherente materie/antimaterie resistentie. Chappie zegt: “Ja”. Hij gaat het regelen. Het wordt heel ingewikkeld, alien tech in een 5D realiteit. We bedenken dat de white collars hier een primitieve levensstijl hebben, wellicht zijn zij ook bevattelijk voor een cargo cult. Dan kunnen zij Qawha repareren. Amber City (Brussel) ligt bij de Abyssals, dus dat zou een probleem kunnen zijn. Maar de Gith kunnen, als kinderen van Igrot, de Abyssals aansturen. De Witte Stad en Moonbase zullen geen probleem zijn. De lastigste zal de Tempest-stad onder de grote piramide worden.

5 xp

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s