The RoSE – 41

We bespreken de logistiek van het schip. We kunnen het niet bemannen met de legers van Kimberi, want dan gaan we tegen de bedoeling van Leviathan in, en beledigen we ze potentieel allebei. We willen het schip laten repareren door Autochthonians en Mountain Folk, maar als we informeren blijken er spanningen te zijn. De Autochthonians voelen zich gekleineerd door de Mountain Folk. Die vinden zich de ware kinderen van Autochthon en vinden eigenlijk dat alle mensen weg moeten. Als we aan de ambassadeur vragen of er Mountain Folk zouden kunnen helpen, zegt hij dat ze dat niet zullen willen. Ze vinden dat ze lang genoeg dingen voor ons gedaan hebben. We vragen of de subroutines kunnen bemiddelen, maar dat werkt niet zo. De subroutine van smering ziet dat waar de Mountain Folk komen alles schoon wordt en soepel loopt. De subroutine van oorlog vindt dat de twee partijen het uit moeten vechten. Eye informeert of we Autochthon zelf om zijn mening kunnen vragen, maar die slaapt. Dat komt doordat hij ziek is. Alleen de acht oorspronkelijke exalts weten waar de Core is en die zijn nu de hoofdsteden. Als de ziel van één van de steden naar de Core van Autochthon vertrekt, moet de bevolking worden geëvacueerd. En dan is het nog de vraag of ze ooit terug kunnen, want  het kan goed zijn dat de Mountain Folk het lichaam van de stad dan in hebben genomen. En wat ze daar mee doen is nog maar de vraag.
Bemiddeling door ons zal ook niet goed vallen. Een van ons stelt voor om Gaia er bij te betrekken. Misschien kan zij helpen? De ambassadeur is even stil. Dan zegt hij dat de stad gaat onderhandelen met de Mountain Folk over de evacuatie. Ze moeten dan wel een warstrider voor de stad maken. Kunnen we aan grote hoeveelheden adamant komen? Nee, maar wel aan witte jade. Shi Mei Lan vertelt dat Ghurkan een Autochthoons kunstlichaam heeft, heel groot, in het troepenschip dat nog op de Heilige Berg staat. Die zou perfect zijn! Hij is zelfs geschikt voor het bewustzijn van een primordial, dus een stad kan er zeker in.
We spreken af dat Shi Mei Lan en His via de poort naar Yu Shan naar de heilige berg gaan en dan het schip hierheen vliegen. Dat gaat een paar weken duren. In de tussentijd gaan Tawuz en Eye de Traitor Spawn op hun gemak stellen en voor hun opleiding zorgen. Intussen zoeken we ook Dragonblooded die op expeditie willen naar Gaia. We vragen het aan generaal Ledaal. Die vraagt het aan zijn dochter Néré. Zij is al mee geweest naar Paragon, en kent de lunars en solars dus al. Ze weet wel een aantal mensen. Uiteindelijk vinden we:
– Nellens Olric (air) – huis Nellens
– Phoenix of Tears (fire) – geen dynastiek huis
– Realgar ‘Gar’ Grossular (earth) – huis Cesus, maar pas geëxalteerd door het eten van een appel
– Xar Rosalin (water) – geen dynastiek huis
– Ledaal N’er’e (wood) – huis Ledaal
Dragonblooded
De generaal roept ons bijeen. De lunars Tawuz, Eye en Marina zijn er bij. Ook Buffy, de ambassadeur van Autochthon is er. Een aantal van de ons kijkt met wantrouwen naar Marina, ze herinneren zich haar transformatie in een monster met tentakels tijdens de belegering. De generaal stelt de lunars voor: “Wat vroeger anathema was, waarvan we nu weten dat ze beschermers van Gaia zijn.” Hij legt uit dat er in de berg een poort naar Gaia is. Maar de poort ligt in de stad, en alleen burgers van de stad mogen erbij. Gar is door het eten van een appel kind van de dragonborn en daardoor burger van de stad. Wij moeten een Sworn Brotherhood vormen om burgers te worden. Een aantal kent elkaar al, dus dat doen we. We krijgen een Cache Egg mee met een boodschap van de ambassadeur van Autochthon. We mogen het niet openmaken. Ook krijgen we een gids mee, een jongen van 12. Hij stelt zich voor als Timothy. Voor we de berg ingaan, drinken we op initiatief van Olric een toast en introduceren we ons aan elkaar.
Olric is een jonge man, lucht aspect. Heel bleek en blond, noordelijk uiterlijk. Zijn haarpunten zijn blauw. Hij is rustig en vriendelijk. Hij kent de regels, maar denkt mee. Hij zit bij het Red Piss Legion en doet daar het regelwerk.
Néré is zwart met een grote afro, 28 jaar, 1m80 en slank. Ze heeft een camouflageharnas en een skycutter. Ze is primair genezer.
Gar is van het huis Cesus, het oorlogshuis. Zijn vader is aanvoerder, dus hij moest ook mee. Hij kan vechten, maar wilde het liefst pottenbakker worden. Hij heeft zich gespecialiseerd in architectuur. Hij is ook al 55 en net geëxalteerd. Hij ontwierp gebouwen en onderhield het arsenaal. Hij draagt wit jaden superheavy plate en heeft een enorme goremaul. Hij is gebronsd met bruin, deels grijs haar.
Phoenix is de aanvoerder van een Wing van 250 man. Ze gaan voor hem door het vuur. Hij zit in het Red Piss Legion en The Roseblack is zijn grote voorbeeld. Hij is ongeveer 30, heel gebruind, pezig en gespierd, best groot. Houdt zich rustig tot het nodig is. Hij heeft een hekel aan dynasts die zich superieur voelen (de meeste dus).
Xar is een vrouw van een jaar of 40. Ze heeft een zwart jaden breastplate en een Dire Lance. Ze heeft lelijke littekens in haar gezicht van Tiger Claws. Op haar voorhoofd zit in het grootste litteken een zwart jaden heartstone. Olric vraagt naar haar verhaal. Ze werkte op het Blessed Isle en moest tegenstanders van de keizerin het leven bureaucratisch zuur maken. Bij sympathieke personen werkte dat soms anders uit en dat werd opgemerkt. Ze werd naar het heptagram gestuurd. Een anathema bood haar aan om iets aan haar uiterlijk te doen. Die heeft de heartstone geplaatst. Dat heeft overigens wel geholpen.
Tim is een wees. Zijn ouders zijn opgegeten door Vodak en de oude boomman heeft hem een appel gegeven. Sindsdien kan hij alles met planten. Hij heeft groen haar.
Hij neemt ons mee de tuin in. Het is een enorme grot met paddestoelen. Diverse wood-aspecten zijn aan het werk. Een van hen vraagt: “Familie?” Gar knikt als eerste, dan de anderen. Blijkbaar detecteert hij dat we de waarheid spreken. Olric hoort hem uit over de paddestoelen. Néré vraagt naar medicinale. Dan leidt Tim ons door de tuin, door steeds hoger wordende zwammen. Het wordt steeds warmer, onaangenaam warm, tot we bij een moeras staan. We zijn door de gate heen. Er is geen zon, alleen diffuus licht. Gekleurde wolken, apengekrijs. Tim vertelt dat hij ons tot Sobek kan brengen, een grote krokodil. Die kan ons vervoeren, als we zijn prijs betalen; die verschilt per keer. En als we langs een heerlijk geurende witte roos komen, er niet naar toe gaan! Die valt je aan. Blijf ook uit de buurt van de Snakebud Tree, die heeft giftige slangen als bloemen.
Tim rent vooruit: “Hier is een soort pad!” Rondom de grote bundelzwam waar we uit komen, staan stenen bankjes met daaronder een soort kastjes. Tim vertelt dat je er dingen in kunt leggen. Als je het deurtje dan dicht doet, kan niemand anders het open maken. Er zijn dan ook een paar kastjes die niet open gaan, waarschijnlijk van dragonblooded die al overleden zijn. Gar gebruikt de Stone-Carving Fingers Form. Het kluisje gaat open en hij vindt een stokoud jade battle armor, waarschijnlijk nog uit de primordial war. Het vakmanschap is vreemd en het is van diverse soorten jade. Er is alleen wat achterstallig onderhoud. We overtuigen Gar om het terug in een kluisje te leggen. Hij wil de andere gesloten kluisjes ook open gaan maken. Maar de anderen verliezen hun geduld en Phoenix sleurt hem uiteindelijk fysiek mee.
We horen een diep gezoem. Er vliegen hier bijen van een halve meter groot met vleugels van pure essence. Ze  vliegen van en naar een struik met witte rozen af, die inderdaad heerlijk ruikt. We zijn gewaarschuwd, dus we houden ons in. Zeker Tim loopt er met een grote boog omheen. Hij waarschuwt ons ook voor de essence spiders. Die zijn heel slim, daar kunnen we ook de weg aan vragen. We moeten ze niet belazeren. Hij laat ons zijn zijden tuniek zien.
We komen bij vier enorme spinnen, zo groot als tijgers. “Dag Tim, wat heb je voor ons meegebracht? Eten?”
“Dag mevrouw! Nee, deze mensen zijn op zoek naar Gaia!”
“Tsk! Weten jullie dan niet hoe je te werk moet gaan?”
“Nee, het ging niet verder dan: ‘Ga door die poort!’ “.
De spinnen leggen uit dat ze vragen beantwoorden in ruil voor essence.
Olric vraagt wat de goede route is. Dat kost zes motes. Olric geeft ze. De spin zegt dat we niets mogen dragen wat niet van Gaia is. Onze kleren, harnassen en wapens en zo kunnen we in de kluisjes achterlaten. De precieze route kennen zij niet, maar Sobek kan ons er naar toe brengen. Ze kunnen spidersilk kleding voor ons weven, ook in ruil voor essence. voor 5 essence weven ze een tuniek die 3L / 5B tegenhoudt. Kleding meer bescherming kan ook, maar dan heb je ook wat minder bewegingsvrijheid. Kost ook meer. Olric bestelt de lichte vorm. Gar de zwaarste (15 motes). Phoenix koopt de middelvorm, Xar en Néré ook de lichtste.
Olric vraagt, voor 1 essence, hoe je hier essence terugkrijgt. “Heartstones helpen, die mag je houden. De Immaculate Fern heeft witte bessen, die genezen wonden en als je helemaal genezen bent, geven ze je essence. Ze hebben ook rode bessen. Als je die plant, groeit er een nieuwe varen. Als je in Mother’s Moss slaapt krijg je ook essence terug. En er zijn nog bloodberries, geneeskrachtige kruiden met een soort druiven. Die zijn ook lang houdbaar. Het is een soort klimplant. Verder heb je de Traveller’s Staff. Een rechte stok van de appelboom plukken als wandelstok. Aan het eind van de dag planten, dan groeit er een nieuwe appelboom uit met veel dood houd waar je een vuurtje mee kunt stoken en appels die je op kunt eten. De volgende dag kun je weer een tak plukken. De honing van de Bees of Zarlat geneest mensen die hun stem kwijt zijn, geeft +3 op social attacks en maakt ijzerhouten wapens sterk als staal. Zarlat was een solar uit de First Age.” Als Olric over ‘cold iron’ begint, vertellen ze over de Iron Bush, het sap daarvan is giftig voor de Fae. In Creation groeien ze alleen op de heilige berg, maar hier kom je ze in het wild tegen. Op een vraag van Tim vertellen ze dat er een ijzerhoutboom 100 m verderop te vinden is, voorbij het meer van zwavelzuur. Je bewerkt het hout met pure wilskracht. Néré en Xar kunnen er overheen lopen (Nere als ze haar uitrusting aan heeft), maar willen voorlopig hun motes en wilskracht sparen.
We gaan terug naar de kluisjes, trekken onze uitrusting en kleren uit en stoppen alles in kluisjes. Gar maakt snel nog één van de al afgesloten kluisje open. Hij vindt een vergane leren uitrusting en een antiek vuurwapen met een roodjaden loop. We inspecteren elkaar. Gar heeft een gewatteerd pak, Phoenix een dikke tuniek en een broek (soort judopak) en de andere drie hebben een knielange tuniek. Tim leidt ons om het zwavelzuurmeer heen, naar de Ironwood Tree. Gar wil het liefst een Grand Goremaul maken, maar dan is er nauwelijks hout over voor de anderen. Xar, Olric en Néré doen het met de Travellers Staff, Phoenix krijgt een Reaver daiklave en Gar een ‘gewone’ Goremaul. Dat duurt een paar uur. De anderen gaan planten kijken. Ze vinden wel Mother’s Moss, maar geen besjes. Ze gaan uitrusten in het mos terwijl Gar bezig is. De honing van de bijen is alleen te krijgen door de korf als Wood type dragonblooded met volle aura te benaderen. Het aura doodt de bijen wel, dus we houden ons in. We nemen maar drie porties, twee voor de wapens, een voor Olric. (Vijf was het maximum, langer blijven voor meer had de hele kolonie gedood.)
Als de wapens klaar zijn, lopen we door. Het landschap lijkt wel én niet op Creatie. Veel dingen die ons op willen eten. Planten met de giftige aura van een wood dragonblooded. Elementalen van onbekende elementen zoals metaal, kristal, licht, liefde, schoonheid en dergelijke. Alles leeft, brengt dingen voort, eet dingen op.
Tim loodst ons in twee dagen door het moeras. Dan bereiken we een grote grasvlakte. Er zijn hier kuddes van grote draakachtigen met veren in felle kleuren (dinosaurussen). Daar ergens ligt een grote groene draak / krokodil. Hij ziet er uit als een schip, met een holle rug met vleugels als zeilen. Een levende drakar!
“Heil Sobek!”
“Hallo, ik ken jou niet. Dag Tim!”
“Nou, dag allemaal. Dit is zo ver als ik  ga. Ik ga nu terug.”
We bedanken Tim. Gar biedt aan om ooit iets voor hem te bouwen.
Olric vraagt om Sobeks advies en wijsheid. Daar zullen we weinig aan hebben. Maar hij biedt ons transport, in ruil wil hij dat wij iets van onszelf geven. Hij waardeert dat we braaf onze spullen van Creation afgelegd hebben en de giften van de eerste cirkel hebben aanvaard. Nu gaan we de tweede cirkel in. De duur van onze reis hangt van ons persoonlijk af. Als Néré een genezende charm aanbiedt, vraagt Sobek of ze die echt kwijt wil. “Nee!” Xar en daarna Olric spreken persoonlijk met Sobek. Daarna zegt hij dat hij ons wel wil vervoeren als we de Bone Golem, die hier niet thuishoort, willen verslaan. Die is gemaakt door de lunar die na de primordial war als eerste necromantie leerde. Het is geen creature of darkness, want het is gemaakt voordat Sol necromantische creaturen als zodanig definieerde. Sobek vertelt ook dat hier in de tweede cirkel betere wapens en wapenrusting te krijgen zijn, maar tegen een hogere prijs. Als we willen kan hij ons er langs brengen.
We besluiten aan boord te gaan. Onderweg kan hij ons meer informatie geven over de Bone Golem en over mogelijke wapens en wapenrusting.
Dragonblooded 7 xp
Lunars 2 xp

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s