Tanais 107

Weer terug op aarde gaan we achter MRA27 aan. In gebouw 12 van de Hardware Legacy worden we ontvangen door Greg. “Fijn dat jullie zo snel konden komen. Jullie kameraad is de VR ingegaan. Het lichaam is hier dood achtergebleven. De Announcers hebben een teleconferentie belegd, want er verdwijnen steeds meer topspelers uit verschillende spellen in verschillende Legacy’s. De Blue Collars komen er zelf aan!
Claude vraagt of de spellen platgelegd kunnen worden.
“Liever niet.”
Hij neemt ons mee naar het lichaam van de cyborg. Helena onderzoekt het met [Life, Matter en Medicine]. De doodsoorzaak is het doorbranden van de zenuwbanen. Condoleeza vindt met [Forces] de chip. Daar staat nog wat informatie op. Ze vraagt of die mee mag voor de doodsriten van de cyborgs, waar MRA erg aan gehecht was. Met [Time] stelt Gwen het tijdstip van overlijden vast. Ze ziet bij de tweede poging MRA in een hamsterbal. Het is al een hele tijd in het spel. Het gaat er zo te zien gewelddadig aan toe en MRA is er goed in. Op het moment van overlijden krijgt hij een gelukzalige blik.
Elaine leest in ons appartement de chip uit. MRA blijkt een persoonlijk dagboek te hebben bijgehouden. De laatste entry is bij de strandhut. Hij heeft een goede deal met de dealer en maakt een wip met de vrouw daar. Hij sterft in haar armen. Elaine maakt een kopie van het blog en we steken de chip bij ons.
We vinden dat we er achteraan moeten. Maar via het spel is te gevaarlijk. We kunnen beter [Color] gebruiken om ons te verplaatsen naar Chappie´s parallelle wereld. Helena bedenkt dat de colorcopter van Chappie geweest is, dus is het geen goed idee om die te gebruiken. “Laten we de incal gebruiken als focus.”
Er klinkt geschuifel bij de voordeur. Clark staat moed te verzamelen om ons te storen. “Wat fijn dat jullie er weer zijn,” zegt hij, “ mijn nieuwe meester wil met jullie spreken. Hebben jullie tijd?”
Clark gaat ons voor naar een valpijp. Hij springt het riool in. Hizelf heeft iets wat het vuil afstoot. Helena heeft smetvrees, Risha niet, dus gaat hij in zijn Tanais-vorm de slijmerige glijbaan af. We komen in de grote donkere ruimte. Clark heeft goggles waarmee hij in het donker kan zien en gaat ons voor naar de kamer van de Meester. Dan trekt hij zich bescheiden terug.
We vertellen dat alleen het wezen van Triton nog in leven was en dat we die hebben bevrijd uit de poolnaald.
“Wat kun jij?” vraagt Gwan.
“Onbeleefde vraag, maar wel terzake. Ik ben een [Mind]meester. Ik heb er belang bij dat er genoeg kleur is om mij te voeden. Maar het gaat niet goed boven. Er is instabiliteit. Er zijn veel verdwijningen. In de krijtrotsen onder de vier hoeken van deze Legacy zit een rechtoekige opening van vier bij acht meter en 1 milimeter dik, dat leeg is en waar wezens doorheen gaan.”
“Extradimensionele doorgangen?” vraagt Gwen.
“Ja. Er lijkt een correllatie tussen die platen en de verdwijningen. Iedere keer dat er iemand verdwijnt neem ik daar heel even gedachtenflitsen waar. En ik heb nog iets voor jullie. Er loopt een geheime gang van de poel naar een kamer met een verzameling tijdschriften van toen ik hier net was. Daar zit een ‘vibe’ in die voor mij als [Mind]specialist net zo aanvoelt als de vier lege platen. Verder zijn er nog af en toe heftige aardschokken die dezelfde ‘vibe’ hebben. Die laten een verdoofd gevoel achter.”
We gaan naar de geheime ruimte. De roofschimmel zegt nog: “Zorg ervoor dat je helemaal droog bent als je de ruimte betreedt! Als het papier in contact komt met water is het meteen naar de kloten.”
We gaan de grot door naar een droog gedeelte. Daar drogen we ons helemaal af voordat we door de geheime deur gaan. Met magie lukt dat alleen Gwen. Dus we trekken onze natte kleren uit en drogen fysiek ons zo goed mogelijk af. In de geheime ruimte treffen we een aantal jaargangen van Consciousness Research Journal, vanaf 2410 (42 jaar voor Expulsion) vol met onderzoeksartikelen. Elaine verhoogt met [Entropie] de kans op succes voor het vinden van clue’s. Vanaf 2412 is er een reeks artikelen van Elias Brown en Alan Turing (pseudonym) over Virtual Reality en hoe dat van echt te onderscheiden. Aan de schrijfstijl te zien zijn die van Imhotep en Chappie. Na vier jaar komen er ook artikelen zonder Elias Brown en nog later zijn er artikelen met Parallax Consortium als mede-auteur. We vinden een reeks artikelen over experimenten van EB en AT over wat er gebeurt als je ratjes extreem lang blootstelt aan Virtual Reality. Als ze meerdere jaren on-line zijn, dan verdwijnen ze uit de rrealiteit maar blijven ze in VR wel voortbestaan. De VR wordt permanent. Verder onderzoek zou volgens EB onethisch zijn. Deze experimenten hebben aan de wieg gestaan van het latere 5D-onderzoek: VR als parallelle wereld naast de gewone realiteit. Na ongeveer 3½ jaar treedt er een quantum sprong op. Het Parallax Consortium plijt wel voor ethische experimenten met mensen.
We realiseren ons dat de topspelers hier niet 100% van de tijd on-line zijn. Ze moeten af en toe bloed geven en zo. Die pauzes in de Hardware Legacy spellen lijken daar bewust in te zijn aangebracht.

We halen wapens, pantser, magische foci (zoals de incal), etcetera op. En dan met [Color] stappen we opzij. Gaan we naar ‘links’ of naar ‘rechts’? Richting Tanais of daarvandaan? “Rechts!” zegt Gwen. We komen in een cleane, high-tech machinekamer. Er is niemand. Een schuifdeur later komen we in een volgende machinekamer met onderhoudsrobots. Er is geen aandacht voor ons. Als we door een lange gang lopen, merken we dat de muren op ons af komen. Er zijn geen uitgangen meer en de gang wordt kleiner. Met [Forces] verandert Condoleeza de kinetische energie van een muur in warmte en smelt een opening. De wand komt tot stilstand en er gaat een deur open. Weer een lege ruimte met panelen, weer bewegende muren. Chang slaat met [Sledge Hammer Fist Punch] door een muur heen. Het is een heel saaie omgeving met onderhoudsrobots en de afweer begint weer. De machine is zich van ons bewust en wil van ons af.
“Zitten we hier wel goed?” vraagt Helena.
“Laten we maar terug gaan,” zegt Condoleeza. “Dan maar linksom.”
Met [Color] gaan we via Aarde de andere richting op. We arriveren in een Victoriaans aandoend woonvertrek met schilderijen van Aardse landschappen. Uit het raam zien we een steampunk/victoriaans/Miyazaki landschap. We gaan een oude brandtrap af en komen in een Japanse visie op een Engels landschap met heren en dames in victoriaanse kleding. Inzicht: de hele rechterwereld IS Chappie.
KABOEM! Er klinkt een kanonschot. Niemand kijkt er van op. We lopen wat rond. Op een heuvel in het midden van het landschap klinkt weer een knal. Als we de andere kant oplopen komen we bij de rand van dit eilandwereldje dat drijft in het niets. Een dame spreekt ons aan: “U bent zeker nieuw hier?” We raken in gesprek. Ze vertelt: “De meesten die hier aankomen vertrekken snel. Ik adviseer u om niet in de kerkers te komen. Er is recentelijk een grote toevloed van vreemdelingen, maar die zijn veel arroganter dan jullie. De anderen zijn wel net zo zwaar bewapend en gepantserd als jullie maar jullie zijn helemaal van vlees en bloed. U hoort van metaal te zijn!”
“Laten wij u in vetrouwen nemen.”
“ja, laten we ergens thee gaan drinken.”
Onder het genot van een kopje thee op een terrasje zetten we het gesorek voort. “Wij komen wel van dezelfde plek, maar behoren tot een andere factie.”
“Wij zien de cyborgs liever gaan dan komen. Ze verschijnen bij de terminal en lopen dan een voor een naar de centrale heuvel, waar ze boem doen. We hebben veel last van ze. Voordat ze aan de beurt zijn doen ze hier vervelend. Meisjes verkrachten, dingen stelen en kapot maken, mensen in elkaar slaan. Vervelend volk! Jullie zijn anders.”
We herkennen het Grand Theft Auto gedrag.
“Dit is een overstap station voor de cyborgs. Vroeger kwam er een in de maand. Daarna een in de week, nu al een aantal per dag.”
Condoleeza steltr voor om sabotage te plegen. Risha stemt voor infiltreren, want als je dingen kapot maakt, attendeer je Chappie.
Volgende keer gaan we naar de heuveltop.
4 xp

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s