The RoSE – sessie 28

In de berg.

Eye of Autumn spreekt Sarina aan op het feit dat ze ook een Autochthoonse heartstone heeft, maar die niet weggeeft. Sarina legt uit dat die van haar erg nuttig voor haar is. En ze is de laatste tijd veranderd, minder arrogant geworden.
Als we uit de kelder komen, staat dezelfde wachter er weer. We vragen hoe we snel een audientie met de Mistress kunnen regelen. Dat kan via iemand in de Raad. Daar ztten ook drie personen in namens de wacht. Als het de veiligheid van de stad betreft kan hij ons wel doorverwijzen naar zijn kapitein. Hij schrijft iets op, doet een spreuk op het papier en geeft het aan ons. De inkt was zwart, maar is nu groen. Aan het begin van de gang zit de kapitein. Die heeft nog nooit van een ‘levende berg’ gehoord, maar wel van het volledig uitsterven van de bevolking toen dit nog een dragonblooded stad was. Ghurka doet de spreuk Speed The Wheels en weet de man te overtuigen dat een audientie belangrijk is. Hij maakt een tweede aantekening op het papiertje en doet ook een spreuk. De nieuwe tekst wordt oranje. Met dit papiertje gaan we naar de verdieping van de Tuinen. De wachter daar kijk even naar het papiertje, roept een vervanger en gaat weg.
Na enig wachten verschijnt hij met een oudere, kordate dame. Ze stuurt de wachter weg en gaat achter zijn bureau zitten. Met een breed gebaar veegt ze het leeg. Deze keer begint Ghurkan met het grote uitsterven van de dragonblooded. Dat de berg een primordial is geweest, vindt ze een sterk verhaal. Maar ze hoort ons aan. Als we vertellen dat we na een bloedoffer met een stadsgod hebben gesproken, klaart ze op en zegt dat ze een mooie straf weet voorde volgende dragonblooded die een overtreding begaat. Nadat we vertellen dat we de informatie van de mountain folk hebben en we de sleutel laten zien die we van de priester hebben gekregen is ze sceptisch. Maar ze doet een kleine charm, waaruit ze opmaakt dat we de waarheid vertellen. En dan geeft ze ons haar sleutel.
Daarna gaan we naar de markt, want de derde sleutel is bj de marktmeester. (De Mistress vertelt ons dat de drie oorspronkelijke families elk een sleutel hebben. In elke tempel vonden ze er één.) De gildemeester is een harde onderhandelaar. Hij wil misschien wel een autochthonian body-suit, maar is iet echt enthousiast. Zelf zat hij meer te denken aan een complete set kaarten van de Abscissic Workings of een deel van de Book of Three Circles (een toverboek). Ghurkan heeft van beide gehoord, maar weet dat, als ze nog bestaan, het zeldzame unica zijn. Uiteindelijk biedt hij de ketenen aan die de artisan ons voor hem had meegegeven. De gildemeester is hier wel in geinteresseerd: het stadswapen staat er op en de gezichtjes in het soulsteel zijn pre-menselijk. Dat betekent dat de stad ouder is dan de mensheid! Desondanks zijn het lange onderhandelingen maar ze worden het eens. (Ghurkan heeft hem overigens niet verteld wat het artifact doet.
We discussieren of we nog moeten blijven voor de raaddsvergadering. Maar we hebben het al met de Mistress besproken. We besluiten een herberg op te zoeken om morgenochtend goed gevoed en uitgerust op zoek te gaan naar de reserve pool.

De volgende ochtend staan er dubbele wachters bij de ingang van de Underways. Ze zijn nerveus en raden ons af om naar beneden te gaan. We zien ook sporen van een schermutseling. De wachter vertelt dat er de afgelopen nacht drie mannen warren met een zak waar zo te zien een mens in zat. Toen de wachter wilde wten wat er in zat trok ééntje opeens een enorme daiklave. Doie met de zak was zo te zien een Immaculate: kaalgeschoren hoofd, blootvoets, een andere was een grote vent in een schubbenpantser en de derde droeg zo te zien een chitinepantser.
“Opzij, opzij!” horen we achter ons. Er komen tien zwaar geharnaste krijgers aan. Eentje heeft de ketenen bij zich die we voor de sleutel hadden geruild. Iedereen gaat voor ze opzij en ze rennen de gang in.
Als ze weg zijn haasten wij ons naar de Mountain Folk. Eentje staat ons al op te wachten en vertelt dat er haast bij is. De Green Sun Princes hebben een dragonborn dood laten bloeden, en dat bloed is naar beneden gesijpeld en heeft Vodak’s interesse gewekt. De mountain Folk hebben er één gedood, maar die zijn bloed is ook op de grond gekomen. Al eerder hadden ze twee andere GSP’s verslagen. Nu zijn alleen de tovenaar en de dief van het gezelschap nog in leven en die zitten in een beschermende bol.
Ze opent een geheime deur. Er achter ligt een goed onderhouden gangenstelsel. Ze leidt ons naar een plek waar de geheime toegang tot de pool zou moeten zijn. Ze legt uit dat zij hem niet kunnen vinden omdat zij geen solars zijn. Tawuz doet Eye and Fngertips Wisdom en merkt dat dit niveau de vorm van een torus heeft. Ghurkan zet zijn anima aan en opeens licht er een aantal richtingaanwijzers op. We volgen ze en komen bij een plek waar het symbool van de stad op de wand oplicht samen met een waarschuwing tegen ongeautoriseerd binnen gaan. Als het volle licht van de anima er op schijnt, verdampt de wand. Er achter ligt een korte stenen gang, in de achterwand is een deur met twee sleutelgaten. Tawuz neemt de vorm van een kat aan om de achterhoede te bewaken. Ghurkan steekt twee van de stadssleutels in de deur en hij gaat open. Hierachter is een cilindrische tunnel met honderden openingen. Als Ghurkan door de deur stapt komen er allemaal scarabeeën uit de openingen. Die voegen zich samen tot één humanoïde vorm. Deze zegt: “Wachtwoord!” en begint af te tellen.
Tawuz mompelt: “De Maiden of Secrets weet het vast wel.” EoA herinnert zich opeens dat die ons inderdaad een blaadje met een code heeft gegeven. Ghurkan pakt het snel en leest de code voor.
“Geaccepteerd,” zegt de golem en hij breekt weer op in losse scarabeeën. Elke scarabee klimt met een klikje in zijn eigen holletje – elk holletje is een slotje. De deur achter ons sluit en die voor ons gaat open. We komen uit in een goed verlichte dwarsgang. Er is een kazerne tegenover ons, met uitrusting voor 100 dragonblooded. Jaden harnassen en daiklaves in alle soorten en kleuren, maar zonder sockets voor heartstones. Er liggen zelfs nog marsorders. Tawuz en EoA zoeken wapens uit.
We gaan snel door, linksaf. We passeren goed onderhouden tuinen, laboratoria, paleizen voor solars, lunars en zelfs siderials. Alles is open en klaar voor bewoning: meer dienstwoningen dan privé-verblijven.
Als we 1/8e van dit complex rond zijn, komen we bij een stermetalen deur. Hij heeft geen slot, maar de 25 sterrenbeelden die er op staan zijn beweeglijk. Het Masker is in zijn oude vorm. Dit is een deur voor Siderials. We speculeren dat er ook een solar deur is. Sarina gebruikt de Speeding Hare Method en rent met 70 mijl per uur het complex rond. Ze ziet dat er over 1/8e weer een deur naar buiten is, 1/8e verder een deur met sterrenbeelden naar binnen en zo voorts. Er zijn zevenhonderd paleizen. Dit is echt gebouwd als reserve huisvesting voor noodgevallen. Maar geen aparte deur naar binnen voor solars. We moeten echt de siderial deur open krijgen en daar is occulte kennis voor nodig. Sarina en Marina komen er samen uit: ze moeten vijf sterrenbeelden bewegen, geassocieerd met het element aarde plus de zon en Gaia.
Achter de deur is een gang, twee meter breed en honderd meter lang, schuin naar beneden. Hij is bedekt met een mozaiek van alle magische materialen, afbeeldingen van Sol, Luna en de vijf Maidens. Het voelt als een tempel. De gang komt uit in een kathedraalachtige centrale met consoles, nissen met maanzilveren spiegels en een enorme kaart van Creation in de First Age – veel groter dan nu, in het Westen is nog een heel continent. In het midden is een console in de vorm van een preekstoel. Midden erop is een orichalcum knop onder een adamanten afdakje. Aan weerszijden zijn twee sleutelgaten met een sleutel, orichalcum en maanzilver. Ze zijn zo ver uit elkaar dat ze door meerdere personen bediend moeten worden. Verder zijn er uitgangen links en rechts.
Tawuz blijft achter, onderzoekt verder en tekent de oude kaart over. De spiegels blijken toegang te geven tot het Sword Of Creation (wat nu de Imperial Manse heet), Yu Shan en Luthe (de verzonken stad waar Leviathan heerst). De anderen aan de zijgang in, die is ook mooi versierd. Er zijn hier werkplaatsen voor onderhoud. Dan, op 1/8e van de cirkel, komen ze bij een orichalcum deur naar binnen, met verzonken handafdrukken. Ghurkan legt zijn handen er in en geeft een mote essence uit. “Wachtwoord!” Hij leest het briefje weer voor, maar krijgt een behoorlijke electrische schok. “Incorrect!” De Maiden of Secrets vond het blijkbaar niet nodig dat we deze deur door gaan …
Sarina onderzoekt de afbeeldingen op de muren, op aanwijzingen voor het wachtwoord. Ze ontdekt dat de goden inderdaad in een afwijkende volgorde worden afgebeeld. EoA onderzoekt intussen de werkplaatsen. Ze zijn samen een Factory Cathedral, maar echt gericht op het onderhoud van deze centrale, niet voor het maken van nieuwe voorwerpen. Er liggen voorraden orichalcum, witte jade en stermetaal. Van de overige magische materialen is er maar weinig. (Witte jade is van het element aarde, dus dit is de reserve aarde-pool). Na ureen peinzen en puzzelen weet Sarina het wachtwoord. Ze krijgt de deur open. Hier is weer een gang naar beneden. Vloer, muren en plafond zijn bedekt met massieve plakken witte jade in geometrische patronen. High First Age. Sarina kijkt goed rond naar dreigingen, maar ontdekt pas te laat dat het tegelpatroon een essence-storm veroorzaakt. De gang wil haar in steen veranderen. Ze loopt een paar extreem pijnlijke verwondingen op.
EoA vliegt er langs. Zolang je de jade niet aanraakt kan dat. Aan het einde is weer een deur met twee handpalmen. Het lijkt alsof de gang specifiek voor lunars is ontworpen. Ze vliegt erheen, legt haar handen in de openingen, doet een schietgebedje en pompt er een punt essence in. “Wachtwoord!” Ze geeft het wachtwoord dat op het papiertje stond. FWOEMP! Licht geblakerd druipt ze af.
Sarina zet nu al haar gaven van Luna in. Ze begint het systeem door te krijgen. Deze gang is inderdaad voor lunars bedoeld. “Wat zouden jullie als wachtwoorden gebruiken?” vraagt ze. Tawuz noemt de namen van de godvormen van Luna op. ‘Klik’ De deur gaat open.
Hier is de kern van de berg. De essence zindert in de lucht, de deur moet snel dicht want we voelen dat het onze eigen essence opslurpt en alle niet-magische materialen verteert. Het is een ringvormige gang van buiten bekleed met witte jade en voormenselijk soulsteel, 1 mijl diameter. Sarina en EoA verkennen met de Racing Hare Method. Op 1/8e vinden ze weer een doorgang naar binnen Verder naar beneden is de volgende ring. Deze heeft vijftig poorten die naar binnen wijzen Elke gaat naar een kamer van adamant in de vorm van een diamant met de platte zijde onder. In het midden staat een kleine kubus van een complex van magische materialen. Het staat op zijn punt en roteert langzaam. Er voorbij is een gang verder naar het midden. Voorbij het kubusje is het zuigende effect weg. Er zijn in de centrale kamer nog vijf kubussen, in een piramidevorm. Er tussenin zit een bolletje van energie/materia.

“Majesteit, we zijn er.” We horen stemmen.
“Nou, waar wachten jullie nog op?” “Wat moeten we doen?” “Zet hem aan.” “We moesten hem toch vernietigen?” “Dat is hetzelfde.” “Maar dan gaan wij er ook aan!” “Nou en? Hier zijn jullie voor gemaakt.”
We zien dat de vier piramides van de basis sneller gaan draaien en die van de top langzamer. Eye of Autumn probeert het balletje te pakken. Dat lukt! Het blijkt Wyld energie te zijn. We rennen weg. In de isolerende gang ontwikkelt het bolletje een beschermend korstje. EoA stopt het in de setting van een heartstone. Oef! Dit werkt dubbel zo goed als een normale. Effectief is dit de heartstone van een elementaire pool. We hebben de vernietiging van de pool voorkomen door de energiebron er uit te halen. (Achter ons zijn alle kubusjes gestopt met draaien. De bovenste valt naar beneden en raakt daarbij beschadigd.)
We overwegen watte doen. De GSP’s bevechten? We moeten in elk geval ook voorkomen dat Vodak aanvalt! We speculeren. Het probleem met de primordials was dat ze nooit dachten dat ze konden sterven, dus ze hebben het principe van reincarnatie nooit op zichzelf toegepast. We kunnen hem op een idee brengen …

Zodra we uit het complex komen, zien we de mist. “Vodak! Wij vragen respectvol om uw aandacht.” Er vormt zich eennaakte dwerg uit de mist. “Wat moeten jullie?” Als de solars wat willen zeggen, mompelt hij: “Moordenaars.” EoA biedt haar excuses aan voor de daden van haar vorige exaltatie. Dan biedt ze hem het bolletje Wyld aan. “Een protoshinmaische energie vortex, wat moet ik daarmee? Meer van hetgene waar we uit gevlucht zijn?” We noemen het principe van reincarnatie. “Hoe kan ik nou reïncarneren?” “U bent een primordial, u bepaalt de werkelijkheid!”
Hij steekt zijn hand uit en raakt het balletje aan. Voor EoA voelt het alsof de onderwereld haar aanraakt. Langzaam verdwijnt de dwerg, en daarna de mist, in het bolletje. Dan is het stil.
We kijken om ons heen. Zou hij reïncarneren? Wanneer zouden we er achter komen?

Flop! Opeens valt het lichaam van Ebon Rime uit de lucht. Het hart mist, maar hij leeft nog wel – de exaltatie is er nog maar hij zal snel dood zijn. De laatste keer dat we hem zagen was hij echt dood en we hebben hem begraven.

7 Xp

Dit bericht is geplaatst in Exalted.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s