Tanais – 33

23-v-R1
De baai is ondiep, maar onze catamaran heeft heel weinig diepgang. Alleen in het midden is een vaargeul naar de rivier en aan de binnenzijde van de om cirkelende eilandjes is ook een vaargeul. Deze geulen zijn niet natuurlijk. Het is nieuwe maan. Als we snel zijn zullen we niet worden opgemerkt. Richting Soul merken we dat de stromingen vreemd en verraderlijk zijn. Maar we bereiken de kust veilig. Drijfhout en stro drijven onze kant op. Als we langs de eilandjes varen, zien we activiteit. We herkennen dat het van Vixen afkomstig is.
In de buurt van de haven wordt het water groen, het stinkt en er drijven dode vissen in. We zien half ingestorte gebouwen. Het is verval, geen oorlog. Er scharrelt een oud vrouwtje rond. Als we aanleggen, horen we een deur dichtslaan. Groen uitgeslagen rijshout drijft in de haven en er hangt een geur van vervuiling en ziekte. We verbergen de catamaran in een oud botenhuis.
Na enig zoeken vinden we een huisje waar nog een vrouw woont met haar zoontje van 6. In ruil voor eten en schoon water mogen we binnenkomen. Als blijkt dat we van Soul komen, is ze blij.
Ze vertelt dat er iets in de lucht en het water zit. Vuur brandt groen. De hele kust is al een paar weken vergiftigd. Het is heel snel opgekomen en via de kust naar het Noorden getrokken. Het komt van de eilanden. Er wordt daar gegraven en gedumpt. Het is een grote operatie. Er is een haventje aan de Zuidkant van de eilanden waar schepen van Vixen aanleggen. De meeste kustbewoners zijn landinwaarts gevlucht. Daar is niets meer van gehoord. Misschien zijn ze het Oudewijvenbos ingegaan. Haar familie is naar Soul gegaan. Zij is achtergebleven om voor de urnen van de voorouders te zorgen. We mogen blijven slapen.
24-v-R1
Hoestend worden we wakker. De vrouw en haar zoontje hoesten niet meer, die zijn de lucht inmiddels gewend. We nemen hartelijk afscheid en gaan te voet naar Soul. Zij belooft op onze boot te passen.
28-v-R1
Na 4 dagen lopen zijn we bij Ashcroft. Daar kopen we paarden. Ashcroft is daarin gespecialiseerd en de paarden zijn erg goedkoop voor hun excellente kwaliteit. Hier hebben ze de gevluchte kustlanders de stad uit gebonjourd.
30-v-R1
Na nog twee dagen zijn we bij de stad Soul. Het is een mooie dag met de bekende bedrijvigheid. Er zijn wat meer kustlanders dan de vorige keer, maar ze lijken hier niet zo onwelkom als in de vorige stad. Op het plein staat een standbeeld van drie drie jongetjes. Er hangen bloemenkransen omheen die aangeven dat ze vergoddelijkt zijn.
We gaan de geruchten beluisteren: Er is frontnieuws vanuit Bracken. De koning wordt node gemist. Er heerst verontwaardiging omdat er allerlei rituele taken zijn verzuimd. Chantal is populair. Zij is een goede vrouw, maar de heilige stad Bronwë moet worden heringericht. De zon is weer normaal. De Eénoogcultus is gelegaliseerd. De cultus van de goden herleeft weer en Ushas is populairder dan ooit. Maar de brahmanen worden niet aangestuurd. De nieuwe hoofdbrahmaan is zwak. En het klinkende goud van Eénoog is beter dan devotie. Mensen geven wat af op de koning en zeggen dat zijn oom dit land op het oog heeft. Misschien is die wel beterx85 En Vixen is nog steeds niet binnengevallen. Daar klopt iets niet.
We vertrekken spoorslags naar Aryan’s Abode. Dat ligt er mooi bij. Als we daar ’s avonds laat aankomen is Chantal blij verrast. Risha stelt Adrarn voor. Dan wordt de Grote Raad snel bijeengeroepen. Er heerst een zorgelijke stemming.
Zonder koning geen leger. We gaan ruiters trainen en Chang stelt voor om toch weer wagenmenners te trainen, maar dan als verbindingstroepen en bevoorrading. De revolutionaire raad vond immers vierwielkarren nog wel goed. Een slimme list.
Wij vertellen dat er iets vreemds aan de hand is bij de eilanden. De brahmaan weet dat het een rij oude vulkanen is. Waarschijnlijk zijn ze daar delfstoffen aan het winnen.
Er zijn shintasta spionnen gesignaleerd.
Soul heeft een lunar gezant op bezoek gehad: Tasha. Die was heel informeel en kan goed met Chantal opschieten.
Vixen is met de Sheela cultus in zee gegaan. Dat zijn lunar goden. Sheela is de oude naam van de grensrivier tussen Soul en Vixen. Die heet nu Danesti. Chang denkt dat ze misschien alleen maar hun godin aan het beschermen zijn en zijn ze daarom niet binnengevallen.
Waarom zouden wij de andere cultussen niet ook gebruiken? Risha is ooit lid van de Eénoog cultus geweest. De hoofdbrahmaan zegt dat het geen goed idee is omdat als zijne koninklijke hoogheid aan Eénoogs kant stond, dat ze het gemakkelijker zouden hebben gehad. Het is een intolerante club met nogal wat machtsverschuivingen.
Hoe staat het met de belastingen? Chantal blijkt ook in dat opzicht erg lief te zijn geweest voor het volk.
En hoe zit het nou eigenlijk met Vixen? Chantal legt het uit: Vixen had veel eerder dan Soul de soulfield revolutie. Bij de shintasta worden de koningen in grafheuvels bijgezet en gewone mensen worden op hoge plekken gelegd om door de vogels te worden opgegeten. Maar die urnen met as zijn heel belangrijk voor de soulfielders. Hun urnenvelden zijn hun verbinding met de voorouders. Als we de revolutionaire raad afschaffen zal dat geen probleem zijn, maar van de urnen moeten we afblijven. Risha stelt voor om soldaten te lokken door ze vrij te laten in hun uitvaart. Op dat moment gaat de hoofd brahmaan even discreet naar de wc zodat we dit taboe onderwerp kunnen bespreken. De generaals zien het idee wel zitten.
Als hij weer terug is vraagt Chang: “Wat gaat er goed, wat kan er beter?” Nou. De Ushas cultus is heel populair onder vrouwen en de volgelingen van Eénoog hebben daar juist een hekel aan. De brahmanen raden aan om de oude cultus van de oorlogsgod Oaken nieuw leven in te blazen. En ook die van de Green Man, want dat trekt pelgrims uit soulfield naties en die kunnen de dreigende situatie de-escaleren. We kunnen de bodem onder de oorlog vandaan halen door Soulfield te erkennen.
Het teruggeven van de naam Sheela aan de de Danesti rivier is nog een station te ver. Maar het kan geen kwaad om de mensen die in het moeras wonen e waarschuwen dat ze zometeen hun heilige rivier gaan vergiftigen.
De hoofdbrahmaan gaat overstag. Als krijgers (zowel shintasta als soulfielders) willen worden bijgezet in een urn, dan kan dat. En we hebben zijn zegen om het gebeente van de Soulse koning te cremeren en de urne bij te zetten in het Veld van de Stier in Bronwë. We kunnen ambassadeurs van de Soulfield naties uitnodigen voor de ceremonie.
Risha laat een proclamatie uitgaan: “Krijgers die dat willen, zowel soulfielders als shintasta, mogen bijgezet worden in een urnenveld.”

Dit bericht is geplaatst in Exalted.

Eén reactie op “Tanais – 33

  1. Alison schreef:

    Misschien is het tijd om eindelijk eens de (alllang bestaande) naam van wereld en campaign door te geven… De wereld heet ‘Tanis’. De campaign heet ‘The Beginning of Logic – Where there is Good, there must be Evil.’
    Wederom bedankt voor het posten van het verslag. Deze is voor de continuiteit van de campaign van groot belang 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s