The RoSE – sessie 20

Rathess

The RoSE sessie 20 – 2 augustus 2012

(over naar de solars)
We willen eigenlijk nog naar de ruxefnes van de verloren First Age stad. Vanuit de stad waar we u zitten, moeten we eerst naar de stad Seleren. Daarvandaan naar de Grey River, die 700 km stroomopwaarts varen naar het Zuiden en de tak naar het Oosten nemen. Na nog 200 km aanleggen en verder door het oerwoud naar het Noorden. De stad heet Rathess. Sango kijkt een goed op de kaart en merkt op dat we ook gewoon vanuit Nexus die rivier op kunnen varen. Maar hoe komen we snel in Nexus? Zouden er hier Gates zijn? Ghurkan gaat informeren in de haven. De overtocht naar Nexus is goedkoop maar niet snel. Het snelste schip gaat naar buurstad Looksy. Een groep dragonblooded uit de stad wil snel naar huis in veband met de versijning van de keizerin. En Sarina heeft nog een rang in de politie van Lookshy. Ze gaat haar uniform oppoetsen en ontdoet zich van haar vermomming zodat ze er hetzelfde uitziet als toen.
Ze herkennen haar: “Had jij niet iets met demonen te maken?”
“Jawel.”
“Wat deed jij dan hier?”
“Er waren hier problemen. Geheime missie.”
Ze mag met hun inschepen en mag ook haar companen meenemen.

Het blijkt toch nog een reis van een aantal weken. In de loop van de reis merken we dat de dragonblooded van Lookshyeen stuk minder arrogant zijn. Ook hun versie van de Immaculate Order is minder strikt in de leer. Ze vertellen dat er ook een Wyld Hunt in de stad was, op zoek naar een anathema. Maar die was al vertrokken richting een verloren stad pal naar het Oosten. Dus die hebben een luchtschip gecharterd. Het waren vijf broers met honderd man troepen. De oudste een jaar of vijftig, de jongste net uit het ei. Ze waren net een weekje weg.

Lookshy is in verhoogde staat van paraatheid. Ze zijn geen deel van het keizerrijk dus de terugkeer van de keizerin is potentieel slecht nieuws. Sarina licht haar vertrouwde contactpersonen in te over de Ebon Dragon en dat er plots vanuit Malpheas spelen. Als ze vraagt, kunnen we eventueel een zeilboot lenen, maar we kunnen eigenlijk niet zeilen. We besluiten over land naar Nexus te gaan en daar thuis voorraden in te slaan en een bemanning te ronselen.
Vanuit Nexus is het nog drie weken reizen tot de plek waar we het oerwoud in moeten. Er is geen oude handelssteiger of haven te vinden, maar Ghurkan ziet wel een afgebroken obelisk. Little Shu vindt het begin van een weg en Sango voelt de essence resten. We vragen de bemanning om hier twee weken op ons te wachten.
Na een dag of twee komen we bij een stuk bos waar bronzen klokjes aan de bomen groeien en de slangen liedjes zingen. Het blijkt een wyld pocket. Sarina pakt haar ijzeren staf.
“Foei, foei, wat een onbeleefdheid!” zegt een groen mannetje in een schots en scheve wapenrusting.
Hij nodigt ons uit om kennis te maken met ‘de Vrouwe’. Uiterst beleefd leggen we uit dat we op doortocht zijn. Het mannetje maakt wat gebaren en opeens wil Ghurkan toch wel mee. Little Shu probeert hem te overreden, maar wordt zelf ook betoverd. Sango roept Little Shu tot de orde, als leider van nature, en dat lukt. Met argumenten over schatten in de verloren stad weet ze Ghurkan aan het twijfelen te krijgen. Little Shu gebruikt zijn leiderschapskwaliteiten en weet daarmee Ghurkan tot zijn zinnen te brengen.
“Wel,” zegt het mannetje, “als het niet goedschiks kan x85” en hij klapt in zijn handen. Aan de andere kant van het pad verschijnen 12 hobgoblins.
Little Shu doet de Arrow Storm Technique, daarmee schiet hij negen hobgoblins aan. Sarina doet een Ruin of the Feathered Death en richt zich op de overgebleven drie. Ze raakt ze alle drie en die zakken in elkaar. De andere negen slaan op de vlucht.
De goblin lacht: “Jullie hebben de proef doorstaan. Welkom, Solars, helden! Laat ik me voorstellen, ik ben Vau Chen. We kunnen jullie goed gebruiken”
Het mannetje verandert in een dame van 2m40 in een gewaad van gesponnen dromen, met vlindervleugels op haar rug, bovenaards mooi.
“Sorry mevrouw, we moeten door.”
“Ja ja, jullie moeten naar Rathess en jullie weten niet wat daar zit. Er woont daar al 140 jaar een solar, maar dan één van de oude soort. We kunnen niet tegen hem op: krankzinnig, essence 6, hij heet Philial Wisdom en wordt ook wel de Goblin King genoemd. Hij wil creation aan gaan vallen. De Wyld Hunt? Ja die is een maand geleden over komen vliegen, we hebben ze niet zien vertrekken. Die hebben geen schijn van kans, dus we hebben ze dit aanbod niet gedaan.”
“Waarom dit aanbod? Is hij jullie aan het charteren voor zijn leger?” vraagt Sango.
“Ja, we zijn al 40 greater goblins kwijtgeraakt en honderden lesser goblins. We vertellen jullie wat we weten:
Pas op voor stalkers. Dat zijn verwilderde dragon kings. Zo slim als een kat, sluw en levensgevaarlijk. De stam in de toren van de luchtschepen is slimmer, mens-niveau. Spreken Old Realm maar zijn nog steeds wild.
Er zijn geen echte mensen, wel godblooded onder de grond, afstammelingen van de Leach Gods. En er zijn nog wat gemuteerde mensen.Philial Wisdom recruteert onder hen. De slimmere dragon kings in de toren zijn zijn gezworen vijanden. Hij bekeert via kannibalisme, want dat werkt echt: zijn volgelingen krijgen de kracht, schoonheid en wijsheid van de mensen die ze opeten.”
Sango vraagt naar Harmonious Jade.
“Die is langsgeweest. Maar ze was onbeleefd. Ze begon meteen te schieten.”
Little Shu merkt op dat we bondgenoten nodig hebben.
“Die hebben jullie nu,” zegt ze.
Ze gaat door met de plattegrond van Rathess uit te leggen. (Klik op de kaart voor de link naar een veel groter beeld)

Oost-West liggen drie piramides, opgaande zon, zenith en ondergaande zon. Op de middelste woont Philial Wisdom. Er zijn vier torens voor luchtschepen aan de rand van de stad. De noordelijke en de zuidelijke toren zijn ingestort. De westelijke is van de goblins en de oostelijke is van de slimmere dragon kings. Er woont ook een god van de luchtschepen, maar die heeft niet zo veel meer te doen tegenwoordig. Deze weg komt in het zuiden aan, daar zullen de patrouilles van de goblin king het meest waakzaam zijn. Ze stelt voor om naar haar toren te gaan. Ze leidt ons, maar blijft zorgvuldig van het pad af.

Als we bij de stad aankomen, vraagt ze ons te verkennen. Sarina doet dat. Sanga kijkt naar de essence-stromen en vraagt of iemand Sorceror’s Sight kan doen. Dat doet Vau Chen wel. We trekken door en komen bij een schrijn van een godin van de dragon kings. Ze is Leeayta de strijdgodin. Sango stelt voor om wat te offeren, Little Shu legt een pijl met 2 motes essence neer. Sarina kijkt met Spirit Sight en ziet dat de godin het offer aanneemt: “Is dit uit de goedheid van je hart, of wil je iets?”
Sarina zegt dat het uit de goedheid van zijn hart is, maar dat we misschien gaan vechten.
“Tegen wie?”
“Er schijnt een solar problemen te maken.”
“Ja, die is een probleem.”
Ze vertelt dat het haar niet lukt om de dragon kings te beschaven. “Via Sol?” “Die heeft geen belangstelling.”
Wij vertellen dat we de centrale tempel van Sol op de heilige berg willen herwijden en dat dit alleen door een dragon king kan worden gedaan. We laten de mouse of the sun zien. Die zegt “Hoi”, maar speelt door. Het gezicht van de godin betrekt: “Vroeger was ik Zijn rechterhand.”
Als we iets aan Han Tha willen doen, zijn er nog twee belangrijke goden in de stad. De godin van de vliegtorens is niet zo machtig maar een offer aan haar kan geen kwaad, want als je een vliegtuig aanrakt (er staan er nog in de torens) zonder respect te tonen, ben je dood. En dan is er de Mistress of Hearts. Zij is gek geworden. Als je haar mee wilt krijgen, moet je offeren op de manier zoals zij vindt dat het moet – op de oude manier van de dragon kings. Ze vertelt hoe dat ging. Leeayta kan de dragon kings in de vliegtoren op onze komst voorbereiden – ze incarneert zich in hun leider. Dan wijst ze ons op 20 gewapende dragon kings die tijdens het gesprek geruisloos bij ons zijn komen staan. “Dit is de escorte die ik voor jullie heb geregeld.”
De dragon kings spreken eenvoudige zinnetjes Old Realm. De fae is intussen verdwenen, eigenlijk zodra de godin verscheen. Sango mompelt “We go with the flow.”
“Allies, OK?”
Eén van de earth dragon kings heeft een zelfgemaakt stenen harnas aan. Hij kan steen boetseren. Ze leiden ons door het waterkwartier naar het oostelijke kwartier, dat is voor mensen gebouwd, door achteraf steegjes want er zijn overal patrouilles van de Goblin King. Als we langs een schrijn van Leeayta lopen, leggen ze slinger kogeltjes neer. Little Shu offert ook weer essence. We ontwijken de patrouilles.
Een groot deel van de stad is nog steeds First Age, met perfect onderhouden tuinen. De luchttoren is ook een First Age gebouw, enorm hoog Hij steekt ver boven de bomen uit. De dragon kings zijn blij dat ze ons hun mooie toren kunnen laten zien. De hal is groot genoeg om een grote aardedraak te huisvesten. Er is nu een kookplaats en een groepje jonkies met wat vrouwen. Af en toe krijgt er eentje een mep als die stout is.
Ze leiden ons, glimmend van trots, naar de lift. De voorman drukt op een knopje, leidt ons een kamertje in en telt 3×3 knopjes af. Daar woont de grote baas. De knopjes gaan tot 80 en dat is volgens onze inschatting nog lang niet de bovenkant van de toren. Sango heeft wel eens over liften gelezen en legt het concept uit. De dragon king neuriet enthousiast met de heilige muzak mee.
Op de 9e hangen huiden aan de muren, ook van mensen, en er staan vele branders. Het is erg warm, hier wonen de fire dragon kings. De hoofdman zit in een mooie zaal. Hij is al wat ouder. Met Spirit Sight ziet Sango dat de godin hem haar krachten schenkt, maar hem niet overschaduwt. Zo gaat dat met dragon kings.

De hoofdman heet ons welkom. Hij spreekt ook Old Realm, wat beter dan de rest: “Welkom, waarom de eer?”
“We hoorden dat er een solar hiernaartoe gevlucht was.”
“O, een solar. Vandaar dat ze 10 van ons met één pijl neerschoot. Die anderen hebben haar. Vijf, in gekleurde stenen harnassen.”
“Wat is er met hen gebeurd?”
“Ze zitten onder de grond. Willen die in de piramide uitroken. Dat gaat niet lukken. Hij is goochem.”
“Welke kaste is die van de piramide?”
“Dawn, tot sjagrijn van de Lijkenvreter.”
“Wie?”
“Han Tha, de Ghoul God.”
“Huh?”
“Dat heb ik zelf uitgevonden. Han Tha is de reden dat wij dom zijn. We dachten dat we slim werden van het lijkenvreten. Maar we werden dom. Ik kon ooit differentialen en integralen en multiplexen. Nu kan ik nog maar optellen en aftrekken tot tien. En mijn luitenant kan maar tellen tot drie”
Hij legt uit dat dragon kings zich hun vorige incarnaties herinneren. Maar ze moeten wel opgeleid worden voordat ze daar iets mee kunnen doen. Sarina vraagt zich af of Han Tha een demon is. Maar Sango herinnert zich dat ze hem ooit in een tekst is tegengekomen als één van de verboden goden, de ‘eater of demons, gods and primordials’. Hij lijkt ons het echte probleem, maar we zouden hem niet aankunnen. “Han Tha aanpakken, dat lukte jullie (solars) niet toen jullie op het toppunt van je macht was. Voor het aanpakken van de Goblin King, kan ik jullie mijn troepen aanbieden.”
Als we denken aan andere bondgenoten – Ghurkan begint over de fae – zegt hij dat hij voor de duur van het gevecht een wapenstilstand wil sluiten. Hij geeft Ghurkan een oeroude stenen bijl mee die ook een vredespijp is, èn een zak tabak.
“Misschien moeten we ook kijken of we met die dragonblooded kunnen samenwerken.”
“De jongens in de stenen jassen zijn ook welkom, maar dan moeten ze wel mee roken.”
Het is een pré-First Age artefact, en het heeft hetzelfde effect als de anima van een eclipse caste solar op bindende verdragen.
Dan zoeken we een veer. Sango vindt een mooie in een hoekje. Ze stopt er een beetje essence in. Dan nemen we de lift. Op de 80e verdieping zijn er meer liften, die alleen elke 20 of zelfs elke 80 verdiepingen stoppen. We nemen de laatste en gaan naar 240. We stappen uit op de top van het gebouw. Het uitzicht is geweldig! Met de trap gaan we drie verdiepingen naar beneden en daar zijn de hangars en de vertrek- en aankomsthallen. Alles is vervallen en vies, maar er staan nog drie vliegtuigen. Zo te zien First Age en bedoeld voor vracht, er zouden 300 man in kunnen. Als we goed zoeken vinden we ook een hover-board dat is bedoeld voor onderhoud. Her en der liggen skeletten.
Met Spirit Detecting Glance ziet sarina een schrijn met een waakzame godin. Ze legt het veertje neer. Een blije godin verschijnt. Een mensenvrouw met enorme vleugels en zes heel lange vingers aan elke hand.
“Mensen die essence offeren zijn welkom, wat kan ik voor jullie doen?”
We mogen de vliegtuigen gebriken, maar moeten ze wel terugbrengen. En er zijn nog wat reparaties nodig. Eén mist een heartstone, één heeft een kapot hoogteroer (dat komt neer op het vervangen van een metalen draadje) en de derde heeft een nieuwe jaden aandrijfstang nodig. In de andere toren staan volgens haar ook vliegmachines, maar daar zijn de fea mee bezig geweest. De airbus is een enorme ooievaar geworden en van de helikopter hebben ze een autochthoonse schaduwmachine gemaakt.
De godin heeft geen zin om zich persoonlijk in de strijd te mengen: “Tegen solars vecht ik niet. Dat is de zaak van siderials.”
Ze vervolgt met te melden dat er 17 tombes van siderials in de stad zijn en dat dit in de ogen van de meeste goden nog steeds de hoofdstad van Creation is. Sarina kijkt of ze het sterrenbeeld The Mask in zijn oorspronkelijke vorm herkent. Ja, en ze weet dat het kapot gemaakt is ten tijde van het verdwijnen van de solars.
“Wie heeft dat gedaan?”
“Han Tha zou het kunnen. Die heeft meer kapot gemaakt dan je kunt opnoemen. Of She Who Lives In Her Name. Die heeft 90% van Creation ongedaan gemaakt, zelfs de Incarnae weten niet meer wat er daarvoor ook alweer allemaal was. Yu Shan zit vol met goden die niet meer weten waar ze ook alweer god van waren. Maar dit boeit me verder niet.”
Ze blijkt nog nooit in Yu Shan te zijn geweest. Ghurkan raadt haar aan om dat zo te houden. Ze kan hier een mooie rol spelen.
We besluiten om eerst de dragonblooded op te zoeken. De dragon kings willen ons wel erheen brengen. Ze hebben zich behoorlijk ingekapseld.
“Wie gaat?” vraagt een jonge vrouw. Ze heeft zwart haar. Dreadlocks met kraaltjes.
“Vijanden van jullie vijanden.”
“Hoezo?”
“We willen de gek geworden solar verslaan.”
“Is het een solar? Shit! Ik ben Harmonious Jade.”
“Dan kennen we je broer.”
We vertellen wie we zijn, wat er zoal gebeurd is en dat we door het Deliberative gestuurd zijn. Zij vertelt dat ze met de dragonblooded samenwerkt en neemt ons mee naar ze. Het zijn vijf broers uit de familie Mnemon: Presa, wood aspect, een Immaculate monnik van een jaar of vijftig; Surya, water aspect in zwart jaden harnas, een joviale speurder van bijna 40; Arjun, air aspect in een blauw jaden harnas, tovenaar, 27, hij heeft een rode boog – geen jade; Bakku, 18, aarde type, groter en breder; en Puti van 12, rood jaden harnasje op maat maar antiek, met een mooie power bow, de samenbinder. De Immaculate monnik doet een charm, Zone of Truth. We praten over Philial Wisdom. Ze hebben ontdekt dat hij nog een grein menselijkheid heeft, zolang hij zijn gedicht niet af heeft.
Wij vertellen wat wij weten. Presa is het met ons eens dat Han Tha een gemeenschappelijke vijand is, en om diens kampioen te verslaan is hij bereid om met ons samen te werken. En daarna wil hij ons 10 dagen voorsprong geven. Sarina dreigt dat ze hem 10m dagen voorsprong zal geven, waardoor het bestand niet dor dreigt te gaan. We sussen het. Dan vertelt Sango dat de Ebon Dragon een uitweg gevonden heeft. De monnik verbleekt en begint hardop te denken: “Alleen een primordial zou hem op kunnen roepen. Tenzij x85 tenzij x85 als hij de menselijke aard heeft doorgrond x85 o goden! Het enige wat helpt tegen de Ebon Dragon is zijn antithese, de deugd.”
We sluiten een verbond en Ghurkan verzegelt het.

Daarna gaan we naar de fae. Zij leveren driehonderd goblins en hobgoblins. De dragon kings leveren 200 manschappen, wat vuurspuwers en vliegers en een aantal heel goede verkenners en de rest infanterie. De dragonblooded brengen zichzelf mee en Harmonious Jade. Zij heeft een halsband om. Sango kijkt er eens naar en vraagt aan Presa wat het ding doet, maar die vertelt alleen dat hij gebonden is aan de Loom of Faith. “Je moet soms samenwerken met anathema x85”

6 Xp

Dit bericht is geplaatst in Exalted.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s