The RoSE 12

The ROSE sessie 12 – 1 maart 2012

We nemen afscheid van de wacht en gaan op zoek naar La Refuge. Dat blijkt een stadspaleis te zijn met een kleine staf van zo’n 10 mensen. Het blijkt het huis van de Leopard King zelf te zijn. Als we ons de volgende ochtend melden bij het garnizoen, blijken we te laat te zijn: de gevangenen hebben zichzelf vergiftigd. Er zijn bovendien vannacht nog twee aanslagen geweest. Beidde zijn gelukt; bij de ene zijn de moordenaars weggekomen, bij de andere heeft eentje zichzelf opgeblazen. Ze riepen dat ze Salmalin waren. Een van de slachtoffers was een hoge priester van Ahlat. Er wordt op de deur geklopt. Buiten staat de bevolking op trommels te slaan. Het klinkt indrukwekkend. De priesters eisen de lichamen van de verraders op. De stadswachters stemmen toe en de lijken worden door de woedende menigte door de straten naar de tempel gesleept.

Atis hoort de wachters uit. Ook nu weer zwart-rode leren riempjes, granaten sieraden en bruine straathondjes. Dan gaan we naar de tempel. In de menigte op het grote plein zien we een paar mannen die zich verdacht gedragen. Eéntje gooit een projectiel. Sango en Sarina zien dat. Sango rent tegen een muur op en slaat het projectiel opzij. Het landt opzij van het grote vuur, ontploft en verwondt een paar ‘bruiden van Ahlat’. Als het in het vuur terecht was gekomen, was waarschijnlijk iedereen dood geweest. Sarina gaat achter de gooier aan en tackelt hem. Hij klauwt naar zijn vestje, maar daar was Sarna op voorbereid. De omstanders zijn woedend en springen er ook bovenop. Ze proberen hem te verscheuren, terwijl Sarina dat probeert te voorkomen. Om zich heen hoort ze ribben breken. Tegen de tijd dat we de berg mensen van haar af krijgen zijn er zo’n twintig overleden! Sarina drukt een zakje explosief van de bomgordel achterover, en de giftige paddenstoel. Pas als Sango schreeuwt dat de bomgordel er af moet, laten ze Sarina het ding lossnijden. Daarna wordt het lijk op de brandstapel gegooid.

Atis heeft intussen met een bruin hondje staan aaien, maar hij besluit zich op de bruiden van Ahlat te richten. Eén van de tempelwachters herkent Atis van vroeger en hij ‘helpt’ hem om de bruiden in veiligheid te brengen (en voorkomt dat het tè gezellig wordt). Het blijkt dat er te weinig bewaking op het plein is omdat er simultaan een aanslag was op hun kazerne en bij de tempels van drie kleinere goden. Bij de tempel staat een groep dragonblooded tegen de priesters van Ahlat te schreeuwen. Uiteindelijk blijken dat géén troepen van de satraap te zijn, maar ze zijn gestuurd door de Leopard King. Atis praat met zijn oude kennis, Lakwena Oson. Die blijkt inmiddels geen gewone tempelwachter meer te zijn, maar hogepriester. Hij zegt zijn steun toe. Hij weet al dat we met de koning hebben gesproken. Vanavond spreken ze verder en Atis mag de rest van zijn gezelschap meenemen.

Sarina onderzoekt het explosief. Het is fire dust, genoeg voor 20 schoten – en er zitten 10 zulke buideltjes aan één bomgordel. Dat kost veel geld. De bomgordel is met vakmanschap gemaakt. Terwijl de bommengooier echt niet de intelligentie of de welvaart had die hier bij hoort – hij is dus omgekocht, overtuigd, of ge-mind controlled. Eerst gaan we langs één van de kleinere tempels die is aangevallen. Onderweg steelt Sarina een offertje. De dichtstbijzijnde is van de havengod. De priester is dood, het tempeltje is half ingestort, het beeld van de god is in tweeën gebroken. Sarina zet het een beetje recht en biedt haar offer aan. Ze zegt dat ze wraak wil nemen. Met haar charm Spirit Detecting Glance ziet ze dat de god niet echt aandacht heeft. Ze activeert haar heartstone en loopt door de valse deur in de achterwand. Ze komt op een kade. Er zit een tanige zeeman met een ooglapje en eeltige handen. “Wie waagt het om! x85 A, heer solar, welkom.”
Sarina: “Uw tempel is kapot.”
“Ja, dxe0t wist ik.”
“Ik wil er iets aan doen.”
“Wat dan?”
“Ik wil de demon aanpakken, maar we hebben problemen met wie – wat – waar.”
Volgens de god zit de tempel van Sondok in de riolen. Als er meer achter zit dan Sondok, dan is er misschien iemand die Sondok aanstuurt. Dragonblooded sorcerors kunnen geen demonen van de 2e cirkel bezweren, dus dat moet dan een celestial exalt zijn. De enige hier in de stad die dxe0t zou kunnen is ‘boven alle verdenking verheven’. Hem beschuldigen zou een grond voor verbanning zijn. Hij heet Kodo Fayoor en is één van de Lesser Drums (ministers) van dit land. Hij is volgens de god een yozi aanhanger die hun heerschappij terug op aarde wil brengen. En als Sarina de Grote Stier (Ahlat) ooit tegenkomt, moet ze hem vragen om weer eens in zijn stad te komen. Sarina belooft dit en neemt daarna afscheid van de god.
Sango vraagt zich intussen af of er misschien een lunar bij betrokken is: wolvenoren, hondje.

Als we terugkomen bij de tempel van Ahlat, worden we verwelkomd door Atis’ vriend, de hogepriester. Het idee dat de tempel van Sondok in de riolen zit, verbaast hem niets. Dat zou dan in het First Age deel van de stad zijn, onder de oude haven. Atis blijkt gevraagd te hebben of er een geheime route in het paleis van de satraap is. Ja, er zijn geheime gangen en de priester heeft een gids geregeld. Hij suggereert ook dat Ahlat misschien actief verhinderd wordt en hulp nodig heeft. De priester zegt dat hij zichzelf overschat. Atis stelt voor om het grootst bekende ritueel te doen om Ahlat op te roepen. Nou, dat is toevallig. Ene Excellent Ibis blijkt al jaren bezig te zijn bezig te zijn met een 10-voudige versie als voorbereiding op een oorlog tegen de dragonblooded. Daarvoor wil hij 1000 stieren offeren.

De gids neemt ons mee. Hij heeft geen zin om Little Shu de weg naar de riolen onder de oude stad te wijzen. In plaats daarvan lopen we door het aquaduct en kijken uit over de stad. Het is een oude onderhoudsgang met her en der grafitti en noodreparaties. Op enkele plekken zitten jaden zegels. Daar komt essence vanaf, maar we komen er niet achter wat ze doen. Op een gegeven moment nemen we een vertakking en dan komen we bij een bassin. De gids zegt dat het de waterkelder van het paleis is. Hij doet een geheime deur voor ons open. Atis geeft hem een muntje en we nemen afscheid. In de cisterne staat een meter water. Er zijn loopbruggen en een trap omhoog. Sommige zuilen zijn van oude beelden gemaakt, eentje daarvan staat ondersteboven. Atis zet zijn Essence Sight aan. Het blijkt een Demesne te zijn. We lopen wat rond in de kelders om het middelpunt te peilen. Het voelt alsof dat middelpunt onder de top van de berg zit. Van buiten voel je niet dat er een demesne is merkt Atis op – hij heeft hier gewoond. Hij zegt dat we naar gangen moeten zoeken die de berg ingaan.
Sarina vindt iets in het pleisterwerk achter een rij wijnrekken. Er blijkt een dichtgepleisterde deur te zitten. Atis doet de Lock Opening Touch, we horen een klik. Met enig geweld krijgt hij de deur open. Een muffe donkere gang. Ghurkan zet zijn anima aan. De gang is witgepleisterd, maar het is hier en daar afgebladderd en daar zien we dat er een wit metaal onder zit.
We komen op een T-splitsing. Voor ons is een afbeelding van Sol met vier armen. Atis’ gevoel zegt dat we rechtdoor moeten.Sango en Atis inspecteren de afbeelding, maar het is niets meer dan dat: een afbeelding van Sol glorieus. We nemen de gang linksaf. De gang loopt in een grote cirkel met zes zijgangen naar buiten en bij elke splitsing staat een afbeelding van Sol: als draak, bezig om primordials te roosteren; bij een piramide waar een dragonking een mensenhart offert; met zes kleinere goden om zich heen; met solar exalts die voor hem knielen; in transformatie van draak naar mens. Ze staan niet in volgorde. De mouse of the sun mijmert dat het lang geleden was. We inspecteren de afbeeldin g van Sol met de zes godinnen. Dat is inderdaad de deur en omdat we solars zijn mogen we er in. De gang is warm. Er zijn nissen in de wand met beeldjes van mensen, vogels, dragonkings en andere intelligente wezens uit de first age. We komen in de heart chamber. Die is zes meter diameter. Hij heeft vijf openingen. Wij komen door één binnen, de andere vijf leiden naar kamers. In het midden staat een stalagmiet onder een stalactiet. Er tussen in hangt een goudkleurige heartstone. Sango wil hem scannen, maar Atis heeft hem al gepakt. Zij legt uit dat heartstones vaak speciale krachten hebben. Atis geeft de steen, Sango zegt: “Gaan jullie de zijkamers maar verkennen” en gaat zich concentreren.
De andere kamers zijn woonvertrekken, badkamer, hobbykamer, lege bibliotheek. De food replicator blijkt het nog te doen. Het ruikt goed. Ghurkan krijgt wat herinneringen terug van zijn vorige incarnatie.
De resonantie van deze plek is Wet and Orde. Als Ghurkan de steen even vasthoudt voelt hij de resonantie: dit is een eclipse heartstone. Hij wil hem graag hebben ebidt Atis zijn Autochthoonse heartststone Consumption Cog in ruil aan. Atis steekt hem in de tweede socket van zijn harnas. Dat is ook door Autochthon gemaakt, dus de heartstone past perfect. Ghurkan stemt zich af op de steen en Sango probeert de voedselreplicator. De mouse of the sun is intussen op de stalagmiet geklommen en zit nu in meditatiehouding waar eerst de steen hing.
Atis, Little Su en Sarina verkennen de kamers en zijgangen. Sango blijft bij de mediteerders en neemt een douche met first age shampoo, conditioner en zeep. Alos ze helemaal schoon is, heeft het muisje een andere houding aangenomen. In zijn handje groeit een memory crystal. Als het compleet is geeft hij het: “Pak aan, jullie zullen het nodig hebben.”
“Maar we hebben geen reader.”
“Daar zul je zelf voor moeten zorgen.”
Sango krijgt het idee dat deze manse met sorcery gemaakt is, en dat een eclipse nu eenmaal een bibliotheek hoort te hebben. Maar dat de toenmalige solar hem nooit in gebruik genomen heeft.
Little Shu ziet dat Atis’ harnas nog één lege socket heeft. Hij biedt hem zijn Autochthoonse heartstone Assassin’s Widget aan. Hij verwachjt er te zijner tijd wel wat voor terug.

We discussiëren over wat we gaan doen, de satraap opzoeken of achter Sondok aan.

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in Exalted.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s