Sessie zevenentwintig

Na een maand of drie niet meer gespeeld te hebben, is het in het begin een beetje lastig om weer in de huid van het karakter te kruipen.

De ruines van het Heptagram. Tanzania_bagamayo_kaole_ruinesZeven vervallen zevenhoekige torens rondom een sprookjesachtig mooi paleis. In een oude bibliotheek worden nog een paar boeken gevonden met aantekeningen over experimenten die men heeft gedaan met een sterrenpoort. De schrijvers theoretiseren dat hij gebouwd is door primordials of demonen en naar andere werelden kan leiden. Er staan wat adressen in: een of andere godheid, een andere plek op deze wereld, een plek die Vreendarent heet en Atlantis (dat is die van ons). De laatste plek daar hebben ze een expeditie naar toe gestuurd, maar die is nooit teruggekeerd. Wij denken dat ze gewoon verdronken zijn. Daarna hebben ze de poort begraven omdat hij te gevaarlijk was. We besluiten uiteraard om hem te gaan zoeken en onder de tegels van het voorplein vinden we inderdaad een sterrenpoort met bedieningspaneel.

We willen hem meteen uitproberen. Raine vindt het een goed idee om even naar Mos Kovia te gaan om zijn tribuut op te halen bij het dievengilde. De rest wil wel mee. De sterrenpoort blijkt, ondanks eeuwen onder de grond te hebben gelegen, nog te werken. We stappen door de poort en komen in de klamme kou van de stinkende riolen van de stad. Raine ontvangt zijn deel van de buit, niet in geld maar in goederen. Die worden klaargezet voor transport naar Porto Libre. Er is nog wat gedoe omdat Raine een kar wil om het op te vervoeren, maar het gezond verstand overwint zodra iemand hem uitlegt dat we daar in ons tempelcomplex niets aan zullen hebben. Het is gewoon een kwestie van even een doorgeef keten vormen. En wat doe je in de grootste handelsstad ter wereld? Winkelen! Raine wil een heartstone hebben en Ster denkt er over zijn adamanten wapenrusting aan Diamondclaw te geven en zelf een harnas van starmetal te kopen. Ma Si wil er ook een, van moonsilver. We gaan dus naar de handelaar in artefacten. Maar solar heartstones en harnassen van magisch metaal hebben ze niet. Die dingen zijn illegaal en moet je dus buiten de stad kopen. Raine, Ma Si en Ster gaan dus naar een voorstadje waar illegale artefacten worden verkocht en waar smeden wonen die deze metalen kunnen bewerken. Het is een ruige buurt, en ze worden meermalen overvallen onderweg, maar niks wat een paar exalts zelfs zonder charms niet aankunnen. De smid is vriendelijk en wat hij maakt is adembenemend mooi, de prijzen zijn schrikbarend. Ster is niet arm, maar een heel harnas van het blauwe starmetal kan hij niet betalen. HrnsmrtsEerst de basis dan maar. De arm- en beenstukken moeten later komen. Hij geeft alvast een half jaarsalaris in edelstenen als aanbetaling aan de smid en die neemt hem de maat. "Ik verwacht niet dat ik nog groter word." "Dan zal ik hem niet op de groei maken." Over een maand is het klaar. Een heartstone voor Raine is makkelijk. Ze hebben er zo veel dat hij niet kankiezen. Ster koopt nog een klein mechanisch vogeltje en laat hem inpakkenals kadeautje. Ma Si staat intussen verlekkerd bij het maanzilver te kijken, maar dat blijkt nog veel duurder te zijn dan starmetal. Ster adviseert haar om belasting te gaan heffen in haar stad in India. Als ze de smidse verlaten, worden ze weer opgewacht door rabauwen, maar die laten hen met rust als ze de wapens van de exalts zien. Dyjab is inmiddels de dieven van het gilde aan het uithoren. Hij komt er achter dat er profeten van de Eenzaamheid bij de stad langsgekomen zijn. Ze komen uit het Oosten. Het zou wel eens kunnen dat de demon Zethar, King Loneliness, er achter zit.

Weer terug naar Afrika. Het is daar inmiddels nacht, Sluiers en Oe’al zitten aan een kampvuur en bij hen zit een stenen reus met rasta haar van leem. De reus blijkt Bruce Dickinson te heten, hij is een Rock God en nu Mardero weg is, komt hij terug naar zijn sanctum op de heilige berg. Het is een sympatieke god die van muziek houdt en een stem heeft als een bak grint. Hij vertelt dat er op de berg een aarde draak slaapt. Die heet Jin-O-Tu, the sleeping prince. Ooit hebben er ook mountain folk op de berg gewoond, dienaren van de keizerin, maar die zijn samen met de Dragon Blooded weggetrokken en hij weet niet waarheen. Hij beschrijft ze als secure, koppige werkers, onovertroffen in het bouwen en onderhoud en maken van artefacten.  Romeo_juliet_0Dan geeft Ster zijn kadootje aan Sluiers. Ze is blij met het mechanische vogeltje en geeft hem een kus, tot ongenoegen van Raine.

De volgende dag wil men terug naar Porto  Libre. Maar eerst gaat Ster aan de slag bij het boompje. Hij activeert een protocol van Autochthon om  een irrigatiesysteem te maken voor de water elementalen die voor het boompje zorgen, zodat er een mooie tuin kan groeien. En rondom de boom wil hij zeven stenen banken uit de grond laten oprijzen. De patterspiders, die Creation in stand houden, herkennen de primordiale commandotaal van hun Maker en ze gehoorzamen de kleine exalt graag. Binnen een paar minuten is de tuin een feit. Op een gedenkplaat aan de voet van de boom staat in Old Realm geschreven: "Hier is door samenwerking de demon Mardero, monarch of mutilation and duke of despair, verslagen en is de pestilentie beeindigd" en op elke bank wordt het magische materiaal en de naam van een van hen vermeld: "voor adamant: Diamondclaw", "voor aurichalcum: Raine", "voor soulsteel: Paarse Rouw in Witte Sluiers", "voor starmetal: Mysterievol Alchoritme  van Stermetaal", "voor jade: V’neef Dyjab", "voor moonsilver: Ma Si Tamuz".  Op de zevende bank staat: "voor de dragon kings: Oe’al".  Als de tuin klaar is, gaat het gezelschap door de sterrenpoort naar Porto Libre.

Als we daar aankomen is er een beetje chaos in de stad. Er zitten hobgoblins op de daken, maar als die ons zien aankomen, vluchten ze weer de bossen in. Raine is dolblij zijn vader weer te zien. Hij haalt via de sterrenpoort de spullen uit Mos Kovia op en die avond wordt er een feest georganiseerd met de wijn en de hapjes uit die verre stad. Tijdens onze afwezigheid zijn er Dragon Blooded langsgeweest, maar die hebben besloten dat wij gevlucht zijn en ze zijn weer verder gegaan. Het plan is dus gelukt.

Pp3 Ster en Dyjab gaan langs bij Gnawing Elk en de Dragon Kings. Daar is alles pais en vree. Ster leert aan Elk hoe hij essence blasts kan gooien. Hij demonstreert zijn eigen charm, laat zien hoe Dyjab zijn variant maakt en haalt zijn energiewapen uit elkaar om het systeem van essence lenzen te demonstreren. De technische uitleg gaat de lunar een beetje boven de pet, maar na een paar pogingen lukt het hem toch om het effect te dupliceren. Ma Si Tamuz  is ook mee naar het eiland. Zij gaat naar de Dragon Kings om Celestial Circle Sorcery te leren. Ps1

Diamondclaw is inmiddels bij de Bear Spirit in het bos om een nieuwe charm te leren: de Bear Crush. Bear Spirit doet het een paar keer voor. Dat doet wel pijn, maar van pijn  leer je het wel snel.

Bear Spirit is niet zo subtiel. Als tegenprestatie wordt gevraagd of Diamondclaw eventjes een God of Secrets wil verdrijven uit het bos.

Ster gaat even in Autochthonia kijken hoe het er voor staat. Alles gaat goed. Hij laat zich nog even
voorzien van een nieuw protocol: Vat Surrogate, waardoor hij niet steeds naar huis hoeft te komen, maar zelf in Creation van charms kan wisselen. Daarna worden de bouwmachines weer van stal gehaald en gaat hij verder met de versterkingen van de stad. De muren bleken niet bestand te zijn tegen hobgoblins, dus Dyjab stelt voor om ook grachten en singels te graven. Dat is een goed idee.

Na een paar dagen valt het ons op dat er een zevenhoekigeUsca34645 kristallen toren in het stadje staat. Vreemd, waarom hebben we die niet eerder gezien? Even aankloppen dan maar. Oe’al doet open. Het is een cadeautje van Atlantis: we hebben nu een eigen tovenaars academie! De Dragon King laat ons het gebouw zien. Onderweg komt het gesprek op de relatie tussen exalts en goden. De aardse goden horen gewoon te doen wat solars ze vertellen, maar die zijn  zo lang weg geweest dat de goden inmiddels gewend zijn aan onderhandelen. De rest gaat verder met de rondleiding. Het is een prachtig gebouw, maar nog wel erg leeg. De toren moet nog gevuld worden, voor bibliotheken, docenten en laboratoria moeten we zelf zorgen, maar het begin is er. Bovenin vinden we Sluiers in een groot, warm bad. Dyjab vraagt of hij er bij mag, de rest springt er meteen bij, Ster trekt eerst even zijn zwembroek aan.

De volgende dag gaan we naar het bos om de god der geheimen te vinden. Diamondclaw krijgt daardoor een idee en rent weg. In de verte zien we hem bezig. Even later komt hij terug met Uriel, de God der Geheimen. Hij is lang, slank, transparant en hij heeft zwarte ogen waarin sterren schitteren. De lunar heeft een deal gesloten en de godheid is bereid om zijn intrek te nemen in de tovenaars academie.

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in Exalted.

8 reacties op “Sessie zevenentwintig

  1. GobboE schreef:

    Het wordt moeilijk om de sessie samen te vatten, dus veel succes πŸ™‚

    Het is overigens Vreendarent, zonder de streepjes

  2. ellahir schreef:

    OK, ’t is af.

  3. GobboE schreef:

    Mooi stuk…en het is je gelukt om deze lastige sessie samente vatten, gefeliciteerd…
    eigenlijk hebben we wel heel veel gedaan als je zo terug kijkt/leest…
    tot dusver werkt het plan om enkele dingen te gaan afhandelen / kort te sluiten in de campaign, als het goed gaat kunnen we snel weer ‘echt’ verder.

    Hoe kwam de sessie nou op jullie over?

  4. ellahir schreef:

    Een sessie als deze is goed om losse draadjes op te ruimen. En het is een welkome afwisseling om af en toe een ‘winkel-sessie’ te doen.

    Maar ‘Downtime’ is ook nodig. Gewoon aan het einde van een sessie zeggen: “jullie hebben drie maanden vrij, schrijf maar op wat je plannen zijn.”

    Ik heb bijvoorbeeld beloofd om starmetal artifact werpdolken maken voor Raine, maar dat kost gigaveel tijd: heel veel successen met 1 dobbelsteenworp per maand.
    Ik heb een week aan een boom gehangen, dat was voorlopig wel genoeg. Het was overigens wel een ervaring waar mijn personage enorm trots op is. πŸ˜‰
    Ik vraag me opeens iets af. Als Ster zijn hemd uittrekt, herkennen lunars zijn littekens dan?

  5. GobboE schreef:

    @ Ellahir > drie maanden downtime…dat kan, als jullie daartoe besluiten, het ligt aan jullie, de spelers. Nu was er min of meer een week ‘downtime’

    De littekens zullen niet door alle lunars herkent worden, wan tniet iedereen kan dat, of is een lunar sage. Verder hoeft Ster niet per se littekens te hebben (alleen als de speler dat wil), met het hoge regeneratieve vermogen van de exalts en gezien dat de wonden niet buitengewoon ‘smerig’ waren.

  6. Ster schreef:

    Ik was er van uitgegaan dat er littekens zouden zijn. Ster vindt dat ook wel stoer staan. Hij pubert nog wat denk ik.

    Ster is bovendien ook een beetje ‘going native’. Dat komt vast van al die Lunars om hem heen. Het is eigenlijk best een leuke ontwikkeling zo: een cyborg-jongetje uit een technocratische dystopie komt in een primitieve wereld, vecht tegen demonen, wordt verliefd op een deathknight, ondergaat een hanging ritual met scarrification, ontmoet de primordial van deze wereld, geeft zijn droom op om later een stad te worden en leert Creation sorcery. Rare Allochthonian. πŸ˜›

  7. Inez schreef:

    Misschien moet je aan het eind van (bijna) elke sessie vragen of er nog dingen zijn die mensen in downtime willen doen.
    Bijvoorbeeld elkaar dingen leren, zelf oefenen of iets maken, opdrachten geven aan ondergeschikten, enzovoorts.

    We hebben regelmatig van die sessies waartussen een reis zit, of waarna xc3xa9xc3xa9n personage moet pauzeren (rusten/genezen/leren) en de rest van alles zou kunnen doen.

    Al is het ook gewoon wel leuk om even uit te spreken dat je iets leert aan of van een ander personage, of dat je samen je spionnen gaat uithoren of de omgeving gaat verkennenofzo. Elke gedeelte activiteit geeft me toch weer het gevoel van iets meer band tussen de personages.

  8. GobboE schreef:

    Downtime is iets wat gepland moet worden. Sommigen zaken die geleerd gaan worden, zoals de charm die Raine nu wil gaan leren, moeten in de sessie gebracht worden: een charm leren is nu eenmaal geen sinecure (vraag maar aan Silverclaw πŸ˜‰ )

    Verder zijn jullie natuurlijk ook met vanalles bezig tijdens een sessie en maken zelf plannen wat jullie daarna gaan doen, dat doe ik niet voor jullie. De volgende sessie gaan jullie verder waar jullie waren opgehouden; downtime kost meer tijd dan dit. Daarnaast, het is een keuze die de spelers moeten maken, gezamelijk, en eentje die qua tijdsverloop, spelwereld, natuurlijk impact zal hebben op bepaalde zaken

Laat een reactie achter op GobboE Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s