Sessie zesentwintig

In het midden van het dorpje is een kampvuur. Schimmen van de doden dansen er om heen, niet eens de geesten, maar slechts schaduwen van wat ooit geweest is. In het vuur staat een dode boom die niet wordt verteerd. En het is duidelijk: Mardero, de demon die we zoeken is hier aanwezig. Dit is de plek waar hij zich voor het eerst manifesteerde en deze dode boom is zijn focus. Maar we weten ook dat hij zich kan manifesteren in alle dode bomen in alle tempels. Dus als we er eentje vernietigen, gaat hij gewoon naar een volgende. We moeten zijn contact met de andere bomen zien te verbreken.

Na een lange discussie over hoe we dat gaan aanpakken, lijkt een verplaatsing naar Elders ons de beste optie. Elders, of Elsewhere is die vreemde plek tussen de werelden waar Ster heengaat om te mediteren en waar de primordials zoals Autochthon en zo verblijven. Niet iedereen kan goed mediteren, en het is ontzettend moeilijk om mensen mee te krijgen, en we moeten de demon tegen zijn zin in meenemen. [In speltermen, iedereen moet 20 punten essence (magie) uitgeven, ter vergelijking: onzichtbaar worden kost 2 puntjes. Een gemiddelde beginnende exalt heeft er ongeveer 30 te besteden.] We gaan er naar toe en maken een kring, handjes vasthouden om de boom. Ma Si gebruikt haar vleugels om de kring te vormen en houdt met haar handen de boom vast. En dan blijkt het vuur echt te zijn. Auw! De huisjes beginnen naar ons toe te lopen en scherpe stokken komen uit het leem tevoorschijn. Haast is geboden. Ster verplaatst zichzelf naar Elders, en een voor een sluiten de anderen zich bij hem aan. Voor de een is dat makkelijker dan voor de ander. En Mardero stribbelt behoorlijk tegen. Maar met een inspirerende chant van Dyjab lukt het. Uiteindelijk staat iedereen in het vreemde landschap met sterren en gras en een oeroude boom, verwrongen, vol van leven, maar ook met dode takjes. Tree_of_lifeDe lunars voelen dat dit een heilige boom is, misschien wel een manifestatie van Gaia zelf. De dode boom wil hier niet zijn, probeert iets te doen met zijn  omgeving, maar het werkt hier niet.  Van alle kanten hakken we op de stronk in, maar het oude hout is een demonisch focus en enorm sterk. Dat is niet zo een, twee, drie kapot te krijgen. Mardero manifesteert zich. De demon toont zich als een uitgemergelde mummie, een kapot gezicht, oogloos, zonder ingewanden, met klauwen. Mardero raakt Ma Si Tamuz even vluchtig aan. Haar arm zit vol gangreen en is onbruikbaar. Dit gaat voorbij aan magie. Er bestaat hier geen verweer tegen. Deze demon gebruikt oerkrachten om de werkelijkheid te veranderen. Daarna animeert hij de wapens van Ster en Diamondclaw en keert ze tegen hen.

Inmiddels is Dyjab’s aura een ijsstorm geworden, deze plaats resoneert met zijn aard en versterkt zijn krachten. Als dit de woonstee van Gaia is, dan is hij nu bij de moeder van de draak waar hij van afstamt. Hij krijgt vreselijke jeuk, er onstaat een zilverkleurige tatoo in de vorm van een draak op zijn rechterarm. Dragon1Een speciale zegen van zijn ‘oma’, waar hij ook bijzondere krachten aan kan ontlenen.

De demon ontkentent een ‘Wave of Mutilation’. Pure chaos, waarin we niets kunnen doen en alleen maar zieker worden. Ma Si tamuz steekt een pijl in de demon, de magie-neutraliserende pijl die ze van de lunar Gnawing Elk heeft. Als de demon vervolgens Ster vastgrijpt en diens leven uit hem zuigt, gebeurt er … helemaal niets.

Raine herinnert zich opeens dat hij nog een stokje van de Pteroks heeft, waarmee dood hout in een levende boom kan worden getransformeerd. "Is dit een goed idee? Moet ik dit nu gebruiken?" "Ja" schreeuwt Dyjab. En Ja, als het stokje in de dode boom gestoken wordt, transformeert het. Dood hout vermolmt en wordt door de staf opgezogen. Er groeien blaadjes aan en worteltjes en het wordt groter. Raine houdt een klein jong boompje in zijn hand, vitaal en vol levenskracht. En de demon houdt op met vechten. Hij glimlacht terwijl hij doodgeslagen wordt. ImagephpDan opent zich een gat naar de hel en hij wordt er door opgeslokt. Zachte stemmen fluisteren in Raines hoofd "come join us"… Het is de roep van Malfeas. Raine wordt er naar toe gezogen, maar weet dat – voor deze keer – te weerstaan.

Als de demon verslagen is, belooft Ster plechtig dat hij voor het leven kiest: "Ik wil een mens zijn, geen machine" zegt hij tegen de oerboom. Gaia lijkt hier eerst niet op te reageren. Als hij gaat zitten mediteren, merkt hij dat zijn implantaten gewoon blijven werken. Zijn huidskleur mag hij zelf kiezen: grijs of roze, dat maakt Gaia niets uit. Dus Ster besluit dat gewoon van de gelegenheid af te laten hangen, grijs in Autochthonia, roze in de schepping. Maar in zijn meditatie, realiseert hij zich dat zijn keuze wel degelijk een hele zware consequentie heeft. Hij heeft er namelijk voor gekozen om een mens te blijven en hij zal dus nooit een stad kunnen worden. Geen inwoners! Nooit zal hij voelen hoe verliefde pubers voor het eerst de liefde bedrijven in een van zijn parkjes, hoe een hoertje in een achterafsteegje vermoord wordt door haar pooier, hoe een eenzame bejaarde dame haar rat uitlaat om een praatje te kunen maken met een wildvreemde, of hoe zijn burgemeester dronken op de tast langs zijn muren loopt na een chaotische raadsvergadering, geen kindertjes die spelen in een plasje smeerolie op je straat. Dat is dus het offer dat hij brengt. En met die realisatie opent zich voor hem de weg van de Magie.

Eerst bijkomen van het gevecht. Oe’al geneest hun van de opgelopen verwondingen. Tegen Ma Si’s gangreen maakt hij een balsem uit de bast van de wereldboom. En hij kijkt hoe het er nu voortstaat met de ziekte. Nu de demon weg is, is ook de magische component gelukkig ook weg. "Gewoon uitzieken, dan komt het weer goed," luidt zijn oordeel.

De party gaat slapen in Elders en pas daarna keren ze terug naar Afrika. Daar vinden ze zichzelf terug in het dorpje met de kapotte hutjes. De jonge boom wordt in het midden van de dode stronk geplant. Het is wel een zielig gezicht, zo’n tropisch boom middenin de woestijn. Tccs311sMa Si haalt een stenen schildpadje tevoorschijn en roept de Schildpad geest op. "Ik voel dat jullie geslaagd zijn. Dat is een hele opluchting. En er zijn hier veel priesters die opeens hun godheid kwijt zijn, een spiritueel vacuum." Hij geneest de zieken en belooft er voor te zorgen dat het jonge boompje voldoende water heeft om te groeien.Dan wijst hij ons ook nog de weg naar het Heptagram, de vroegere toverschool van de dragonblooded. Het is anderhalf uur lopen. Dan komen we aan een kring van kapotte torens rondom een prachtig paleis.  Het paleis is geheel intact gelaten, maar de  torens zijn vernietigd. Het is een naargeestige plek, hier horen tovenaars en dragonblooded geleerden rond te lopen, studenten en onderzoekers. We gaan de eerste toren binnen. Die is kapot, leeg en ingestort. Dan lopen we door naar het paleis. Ma Si tamuz wil het kapot gaan maken, maar Dyjab houdt haar tegen. Dit moet ooit een wereldwonder geweest zijn. Zelfs Mardero heeft het intact gelaten.

Het is te zien dat het Heptagram in grote haast is leeggeruimd. In het paleis zijn  geen artefacten meer te vinden, maar misschien is er nog iets te vinden in kelders onder de torens. In de derde toren vinden we een duiveltje in een magische kooi die ons vraagt om hem vrij te laten. Ma Si heft de magie op en de demon stapt er onwennig uit. "Dank je wel." Dat is iets nieuws, iets wat geen demon in eeuwen m
eer heeft gezegd. Swiss_2Hij bewaakte een alchemistisch laboratorium, en daar vinden we enkele producten die nog goed zijn: 5 zakjes poeder, 3 ampullen en 7 flesjes met vloeistof. Maar wat het is? We vinden ook een geheime gang en de demon herinnert zich hoe hij tovenaars heeft zien binnengaan door stenen in een bepaalde volgorde in te drukken. Als we dat doen, verdwijnt de muur en zien we een trap naar beneden.

Raine loopt voorop. Onderaan de trap gaat een alarm af en hij blijft verlamd staan. Er zit nog een valstrik om onbevoegden buiten te houden! Alleen leden van het Heptagram kennen het toverwoord om hier langs te kunnen. En die zijn er niet meer. Hoe lossen we dat op?

Idee! Ster boort een tunneltje vanaf de zijkant van de trap om de poort heen. We trekken Raine van de plek waar hij verstijfd staat en Ma Si onttovert hem.

In deze kelders vinden we gangen en zalen vol gevaarlijke experimenten. Hier werd onderzoek gedaan naar explosieven. We vinden First Age technologie: 5 vaten buskruit; 2 panzerfausten en een lanceerbuis; een accu met een laserscanner; een vlammenwerper met 3 vaten brandbare vloeistof. Ook vinden we de aantekeningen voor een spreuk van de tweede cirkel: "Cantata of Empty Voices". Volgens Ma Si kunnen dragonblooded alleen de eerste cirkel van magie gebruiken, maar blijkbaar heeft het Heptagram daar iets op gevonden. Helemaal achterin het complex vinden we alweer een gevangen demon in een magische kooi. Deze heeft elf ogen, drie armen en drie benen. Als Ster de essence uit de kooi opzuigt, roept het creatuur "Free at last!" en we mogen onze gang gaan met de laatste kamer die hij bewaakte. Die bewaren we voor de volgende spelsessie.

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in Exalted.

9 reacties op “Sessie zesentwintig

  1. GobboE schreef:

    De kamer die deze demon bewaakte was de kamer die leek alsof er een explosie was afgegaan en toen MA Si binnen stapte met haar aura aan, lichtte hierdoor de arcane tekens op die de spreuk ‘cantata of empty voices’ beschrijft.

    De volgende speelsessie gaan we verder buiten deze toren

  2. Dyjab schreef:

    … maar dan wel geschreven in de taal en het schrift van de dragonblooded, waardoor Ma-Si het zelf niet lezen kan.

  3. Dyjab schreef:

    Misschien kan ik het ontcijferen samen met xc3xa9xc3xa9n van de tovenaars in de groep. Hij/zij leert de spreuk, ik leer een beetje toveren. Win-win, toch?

  4. Ster schreef:

    Dit is een spreuk van de tweede cirkel. Ik ben net begonnen aan de eerste cirkel, dus voor mij is het nog een beetje te hoog gegrepen. Misschien dat Ma Si Tamuz hem al kan leren? Ik vind wel dat we hem in ieder geval moeten overschrijven!

    ‘Een beetje toveren’, dat is net zoiets als een beetje zwanger of een beetje dood. Hoewel, ik zou het eens moeten nazoeken. Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat exalts een of twee spreuken kunnen leren zonder alle vijf de beproevingen te hebben gedaan. Maar dan ben je nog geen sorcerer. De eerste vier beproevingen zijn overigens wel te doen. Vooral de verre reizen, die heb je al binnen.

  5. Dyjab schreef:

    Ik wil helemaal geen tovenaar worden! Zeker niet als je daar beproevingen voor moet doorstaan… Het leven is al lastig genoeg zonder extra beproevingen.

    Een heleboel dragonblooded kunnen een paar spreuken zonder dat ze echt tovenaar zijn. Tovenaar worden kost heel veel tijd (en blijkbaar beproevingen – had ik nog nooit van gehoord overigens), dat is echt een roeping en een jarenlange opleiding. En ik had geen carrixc3xa8re-verandering gepland.

  6. Ou'Al schreef:

    *zet zijn beste Yoda stem op*

    Tovernarij licht bevatten moet je het niet.
    Vernietigd heeft deze tweede cirkel spreuk zijn tovenaar.
    Dwaasheid is het om als niet ervaren tovenaar een poging te doen te ontcijferen deze spreuk.
    Om niet te zeggen gevaarlijk voor de tovenaar die de vertaalde spreuk gaat uitvoeren.
    Leren kunnen Exalted een paar spreuken, ‘gemakkelijke’, cirkel 1, spreuken. Hogere magie dit is. Moeilijk te doen, discipline nodig, kennis en kunde.

  7. Ster schreef:

    Cirkel 1 ‘gemakkelijk’, Oe’al? Ja, makkelijk om uit je hoofd te leren. Maar ik wil begrijpen wat ik doe. Ik zal even uitleggen wat ik bedoel.

    Autochthoonse protocollen lijken in uitwerking op jullie magie, maar als ik mijn protocollen weef, dan zijn ze gebaseerd op een logisch principe. Ik heb een Man-machine Interface waarmee ik met Patternweavers kan praten. Voor “alles wat in principe met voldoende tijd en inzet van mankracht gedaan kan worden” kan ik, als ik het juiste protocol ken, aan de Patternweavers vragen of ze het weefsel van de werkelijkheid kunnen aanpassen zodat het al gebeurd is.

    Dat snap ik tenminste. Maar wat is het achterliggende principe van magie?

  8. Dyjab schreef:

    Als ik ons zo hoor, zeggen we allemaal dat magie moeilijk en gevaarlijk is, en dat het ontcijferen en leren van de spreuk die we op de muur vonden veel toewijding en aandacht vraagt. Meer dan we op dit moment ervoor over hebben, misschien.
    Ik stel voor dat we de spreuk noteren en dan later, als een van onze tovenaars tijd heeft (en deze spreuk wil leren – ik vind hem nogal extreem) kan die er altijd een paar maanden op gaan studeren.
    We hebben nog genoeg te doen: een stad runnen en uitbreiden, drie demonen verslaan, een primordial genezen, een maatschappij omgooien zodat anathema er weer in passen, zielen bevrijden uit de onderwereld, dragonkings helpen exalteren, en dan ben ik vast nog wat kleinere doelen vergeten.

  9. Dyjab schreef:

    Zeg, ik bedenk me net dat het feit dat hier een tweede cirkel spreuk staat inderdaad helemaal niet hoeft te betekenen dat Dragonblooded toch wel celestial sorcery kunnen leren. (Ma Si, je had gelijk.)

    Dragonblooded kunnen de solar stijl martial arts leren. Stel nu dat ze dachten dat, als ze maar hard genoeg oefenen, dat ook bij toverij gaat lukken?

    Misschien waren de ‘poppenspelers’ (Siderial Exalted, heten ze geloof ik officieel?) bezig om deze spreuk aan Dragonblooded te leren. Of ze waren zelf aan het experimenteren.

    Als ze de Dragonblooded destijds gemanipuleerd hebben om in opstand te komen tegen de Solars, zullen ze nog steeds wel rondhangen om hen te manipuleren. Er zitten er vast een paar onder de leraars en raadgevers. Jammer dat ik geen toegang heb tot bibliotheken enzo om naar extreem oude wijzen te zoeken!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s