Tanais 2 – 10

Tanais serie 2 sessie 10 / 136 – 15 februari 2018

Nog in Bretagne. We vragen ons af hoe je een pantheon maakt. Om daarachter te komen nemen we de colorcopter naar Alexandros. In de bibliotheek hebben ze een hele zaal over pantheons en hoe die ontstaan. Gwan vertraagt de tijd zodat we in een uur de hele zaal kunnen doorzoeken. De boeken zijn vornamelijk door tovenaars geschreven. We leren dat er twee soorten goden zijn: de ‘gewone goden’, die helpen hun aanbidders met slechte oogsten; en de ‘gevallen goden’, daar wordt op gewed. Goden hebben vier componenten, die Ba, Sa, Ka en Ak genoemd worden. Gewone goden voeden zich met Ba, wat wij kennen als zonium. De gevallen goden voeden zich met Ka, dat zich manifesteert als zwarte drab en wit beendermeel. Een pantheon ontstaat door een volk met een onbeantwoord verlangen dat gevoed wordt door verering. Een godling wordt een god als hij voor het eerst het kwaad tegenkomt, in de vorm van de abyssals. Die ontmoeting bepaalt of je een god wordt, of valt. Er is een getijdestroming in de shallows van de spiritworld waar de godlingen ter wereld komen en ergens in Haran kruist die de stroming van de shallows van de abyss.
Ook leren we dat Sorcery vooral beoefend wordt in woestijnlanden. Elk volk heeft zijn eigen specialiteit: Melek Qart bijvoorbeeld gebruikt Sa om wonderen te verrichten met hun schrift. De verwijzing naar weddenschappen leert ons dat de tovenaars van Euboia specialiseren zich in hanengevechten tussen de gevallen goden. We vinden vrij veel verwijzingen naar de stad Sin waar die twee getijden bij elkaar komen. Maar een beschrijving van de stad ontbreekt. Ze is vooral berucht vanwege de abyssals. De godin Sin is een maangodin.
Claude vraagt ook waar hij informatie over recente landverhuizingen kan vinden. Een vulkaanuitbarsting bij Salishan heeft de lokale bewoners verjaagd. Het is een stammengeboed en de lokale goden zijn dieren met menselijke karakteristieken. Wellicht is het pantheon van dat verweesd achtergebleven. Na enige discussie gaan we eerst naar Sin om meer kennis op te doen.
Vijf kilometer buiten de stad Sin zetten we de colorcopter in Decay, één quantum naar binnen, aan de grond. Het is hier ongelooflijk heet en er groeit helemaal niets. Op Tanais is het nog véél heter. Er is geen enkel plantaardig of dierlijk leven te bekennen in een straal van 100 km, alleen een paar zeer traag bewegende mensen die richting stad gaan, maar daar niet aan zullen komen. De stad zelf zit vol mensen, planten en dieren. In Decay en Wyrd zien we hetzelfde. 750 meter boven de stad vliegen vogels. Met [Forces] beschermen we ons tegen de hitte. We lope naar de stad, maar komen extreem langzaam vooruit. Het is geen [Time]-effect, maar [Correspondence] vervorm de ruimte. We kunnen een bubbel om ons heen maken waarin de ruimte het wel normaal doet en dan is het mogelijk om gewoon in een uurtje naar de stadspoort te lopen. We passeren onderweg de botten van helden die hierheen kwamen om te leren toveren. Die droegen uitrusting van over de hele wereld. De kleding kunnen we gebruiken om ons te vermommen. Risha zet zijn harnas op zwart en slaat een zwarte kapmantel om. Gwen, Chang en Claude kleden zich met [Flawless Disguise] als bedouïnen. De stadsmuur is van gloeiend brons en vijftig meter hoog. Maar de poort gaat wagenwijd open als we er op kloppen. Wie dit punt heeft gehaald, mag binnenkomen. Achter de poort is een tunnel van 20 meter en daar voorbij zien we mensen rondlopen en structuren in het zand. Er is geen verdediging. Binnen is het lekker koel. Er zijn armoedige hutten en tuintjes met planten. Boven ons zweven paleizen en kastelen. In het midden van de stad zien we twee enorme cirkelvormige putten die samen een 8 vormen. Hier en daar staan verhoogde platforms waarop overleden mensen liggen voor een ‘luchtbegrafenis’, dat is opgegeten worden door vogels.
“Hee, hoor jij niet beneden in de tuinen!” roept een man naar Gwen. Die is vandaag als enige in vrouwenvorm. Als ze verontwaardigd reageert bindt de man in. “Sorry vrouwe, ik heb me vergist. Welkom in de stad. U ziet er helemaal niet moe uit.” “We zijn hier inderdaad nieuw. Kunt u ons een beetje wegwijs maken?” “Wij kunnen hier niet meer weg. Als je geluk hebt, wordt je aangenomen als knecht in een kasteel en als je nog veel meer geluk hebt, mag je in de leer.”
“Ik ben al een sorceror,” zegt Risha en doet de spreuk [Conjure the Azure Chariot]. Er verschijnt een mooie luchtwagen. De spreker en een vriend van hem mogen mee als dienaren. Onderweg laat iemand van ons zich een beetje laatdunkend uit over Qartianen. Daarop adviseert een van de mannen ons om hier geen onaangename opmerkingen over Qartianen te maken. Dat zijn de rechters en die wil je niet boos maken. Vanuit de lucht zien we dat de ene cirkel van de 8 een cellencomplex is met een wachttoren in het midden. De andere is een arena die nu leeg is. Helemaal boven is een aanlegplaats voor luchtschepen en roc vogels. Daaronder hangen woonvertrekken in Minoïsche stijl. Als we landen worden we begroet door een vrouwelijke djinn. “Bent u hier al eerder geweest?” “Nee, we zijn hier voor het eerst.” “Behoort u tot een gilde?” “Nee, we zijn gildeloos.” “Dan komt er iemand om u te begeleiden.”
Even later komt er een Koreaans uitziende meneer die zich voorstelt als Cheo-An. “Wij zij altijd blij met nieuwe gezichten.U kut hier verblijven en ik kan u meenemen naar de plaatsen waar ik mag komen. Ik kan u de gevallen goden laten zien en de arena waar de rechtspraak plaats vindt.”
Claude vraagt of we een vergunning nodig hebben voor een vliegend paleis. “Nee hoor, we hebben hier geen wetten. Maar als je andere tovenaars tegen de schenen schopt, kan er een rechtszaak van komen.” Cheo An legt uit: “De Euboianen wijzen aan welke gevallen goden namens de tovenaars duelleren. Qartianen zijn de rechters. Gevallen goden zijn groteske figuren die er voor hebben gekozen om bij ons te bijven. Willen jullie ze zien?” Dat willen we wel.
Hij neemt ons mee naar de put waar de gevallen goden wonen. Onderweg vertelt hij: “Als de getijdestromen kruisen, worden de godlingen geconfronteerd met de wereld en dan worden ze hongerig. Gelovigen doen hun riten niet zomaar voor ze. Een god worden gaat traag en is moeilijk. Veel ellebogenwerk. Voor je het weet zijn ze hier weer terug. En hier in de arena verdienen ze veel meer dan met aanbidding. Maar het heeft een prijs. Ze nemen groteske vormen aan. Gewone, saaie goden zorgen goed voor hun mensen en in ruil krijgen ze Ba. Deze hier gaan voor het snelle geld, de Ka. Je kunt er te gekke magische effecten mee bewerkstelligen. Ka is handig om niet dood te gaan. Maar Ak, dat restje kleur, dat voedt nog veel meer en je kan er veel meer mee dan met Ba en Sa. Om je vijand van achteren met zwarte nagels te doorboren heb je Ka en Ak nodig. Sa zorgt er voor dat de werkelijkheid net een beetje verandert. (We herkennen [Alternate] – Qartiaanse herschrijving van de werkelijkheid.) Ak is hier van waarde, maar het is helaas maar een bijproduct. Als een van de gevallen goden sterft in een tweegevecht, dan gaat de Sa naar de Qartiaanse rechter. Ba, Ka en Ak gaan naar de overwinnaar. Euboianen hebben de macht om een gevallen god naar de arena te sturen. Er zijn meer gokkers dan fokkers overigens.
In de put zien we groteske figuren. Een overmaat aan Ka misvormt ze. Eromheen zijn de bordelen van de abyssals. Die hebben Ka nodig om zich voort te planten. Claude gaat op zoek naar Daguerre, maar ziet dat ze hier (nog) niet is.
Desgevraagd vertelt onze gids dat elk huis een eigen bibliotheek en laboratoria heeft. Er is geen overheid. Er komen hier tovenaars van over de hele wereld. Over een uur is er een zaak van een tovenaar uit Minos tegen een van Dao. Als je op de uitslag wilt weden, gaat de bookmaker een afspraak met je aan.
Ondertussen is Risha met [Spirit] de werelden hiernaast aan het inspecteren. Hij ziet het wanneer er een wezen op een horizontaal parallel plane langsloopt., zoals Wyld, Wyrd en Decay. Hij kan ook kijken in de shallows van de dwarsdraden, die verticaal loodrecht op de werelden staan. Hier zijn de Abyss en de Godenkraamkamer beide sterk aanwezig. De stroming is nodig om dingen op te zuigen en de diepte in te voeren. Om elkaar te ontmoeten moeten de godlingen en abyssals fysiek worden op een van de horizontals.

Risha gaat met [Raise te Earth’s Bones] een Escherpaleis bouwen. Met [Correspondence, Forces en Matter] maakt hij gangen in moebiuslussen, trappen die nergens naar toe gaan en een waterval die zichzelf in stand houdt. Door een fors [Time] effect doet hij er maar een uur over in plaats van de zes uur die er normaal voor staat. Met [Mind] krijgt het paleis een extra ’wow’-factor.

Terwijl de anderen naar het gevecht gaan kijken, gaat Risha verder met het paleis. Hij maakt met [Spirit, Color en Matter] een heartchamber waar een heartstone kan ontstaan uit wervelingen in de Abyss, de Kraamkamer en het Westelijk Paradijs. Daarna – als er nog tijd is – gaat hij proberen of hij met [Spirit] kan waarnemen hoe een godling nou exact in een god verandert.

+5 xp = 47

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s