Sessie eenendertig

Raine vertrekt naar Porto Libre om Diamondclaw te halen en blijft achter om wat eigen ‘zaken af te handelen’. Tijdens het wachten hebben Ma Si en Ster een slagorde bedacht: Ster verkent via de wanden en plafonds om de lasers op enkelhoogte te ontwijken. Ma Si vliegt, Diamondclaw loopt voorop, Dyjab achteraan en Oe’al in het midden.
Als Diamondclaw arriveert (hij heeft niets gemerkt van de beveiliging op de hogere verdiepingen) gaan we verder de trap af en komen aan een tussenetage. Zlibeskind0207  Ma Si ziet dat dit een heel ingenieuze val is, met vreemde perspectief truuks, laserstralen en vier robots. Ster gaat via de wand om de lasers te ontlopen, maar dan komen vier vliegende robotjes in actie, die had Ma Si niet gezien omdat ze goed verstopt waren. Hij wordt geraakt. Zijn blauwe harnas lijkt de energiewapens tegen te houden, maar dan begint het stermetaal opeens heel heet te worden. Hij rent snel terug naar de veiligheid van de trap en rukt het gloeiende metaal van zich af. Maar zelfs dit korte contact levert hem al ernstige brandwonden op.
Tijd voor krijgsberaad.

Na een lange discussie besluiten we het gewoon nog eens te proberen. Gelukkig weten we nu waar ze zitten: onder de trap. Ster probeert met een mooie salto bovenop zo’n vliegrobotje te springen. Dat lukt niet helemaal, hij wordt aan gort geschoten en het alarmeert de hele buurt. Vier vliegdingen en vier lopende robots met Tgl1 speren worden actief. Oe’ al springt naar Ster en begint hem te genezen.  Chakrams vliegen in het rond. Iedereen schiet met diverse energiewapens, Ma Si schiet net zo efficient met pijl en boog. Diamondclaw spring op een robot en begint hem uit elkaar te trekken. Het is een zwaar gevecht maar iedereen overleeft het.

Dan gaan we verder de trap af. De volgende verdieping is heel anders dan de vorige. We komen aan in een gigantische grot. Deze is zo groot dat het licht van de exalted anima’s maar een fractie van de ruimte kan verlichten. De grond is erg onoverzichtelijk, vreemde rotsformaties belemmeren het gezicht. Her en der lopen leidingen over de grond en tegen het plafond. We volgen er eentje en komen uit bij een groot apparaat. Onderzoek wijst uit dat het een generator moet zijn die essence uit de omgeving omzet in energie. Maar het ding doet het niet meer. Ma Si Tamuz gaat vliegend op verkenning uit. Als ze terugkeert, vertelt ze dat er vier van die enorme generatoren in de ruimte staan opgesteld. Nuclear_reactor2 Eentje er van lijkt actief te zijn, die geeft blauwig licht. We gaan er naar toe. De machine zoemt zacht. Ster onderzoekt het ding. Hij studeert er een paar uur op om  er achter te komen wat het precies doet. De generatoren zetten de essence van deze machtige node om in electriciteit en magnetische velden, het complex hierboven maakt daar nog wat anders van. Het kanaliseert de energie om daarmee op de een of andere manier de omgeving te onderwerpen aan een technocratisch paradigma. Ster komt zelf uit een mechanische wereld, maar dit is een paradigma dat veel statischer is dan de creatieve knutseldrift en de willy wortelige uitvinders van Autochthonia. Dit is een verstikkend en verstarrend wereldbeeld. Hij herkent het ook als iets heel nuttig om de Wyld mee te verdrijven.

Inmiddels gaan de anderen ook wat doen. Dyjab zit te mediteren. Zijn tattoo wordt actief en het kleine draakje gaat in de ruimte rondvliegen. Hij ziet dat de oneffenheden in de grot de vorm hebben van een gigantische draak. Deze grot is het hol van een draak. Een echte!
En de activiteit bij de generator voelt aan alsof er in de verte iemand aan zijn staart kriebelt. De draak ligt hier te slapen. Hij heeft niets te maken met de apparatuur. Maar degenen die de apparatuur hier hebben gebouwd, hebben dat ongetwijfeld om dezelfde reden gedaan als waarom een lesser elemental dragon precies hier is gaan  slapen. Dit is een van de meest krachtige machtsplekken in de Schepping.

Ma Si kondigt aan dat ze nog een uitgang heeft gevonden in deze grot. Aan de zijkant is een trap omhoog. Ster is blij om dit te horen. Hij was al op zoek naar het commandocentrum. Maar Ma Si is minder enthousiast.
"We hebben geen instructies, moeten we niet aan Gaia vragen wat we moeten doen?" vraagt ze.
Dyjab reageert verbaasd: "We zijn  exalts! We moeten doen wat we zelf goed dunken. De draak wekken, of kijken wat die de machines doen. Of zelfs allebei!"

Advertenties
Dit bericht is geplaatst in Exalted.

12 reacties op “Sessie eenendertig

  1. GobboE schreef:

    Klein detail: Raine vertrekt om Silverclaw te halen, en heeft dan ‘wat andere werkzaamheden in de stad’

  2. martini schreef:

    prima samenvatting

  3. ellahir schreef:

    @ GobboE > ik heb het even aangepast, maar nu is er een plaatje weggevallen 😦 Die oude foto kon ik niet meer terugvinden, maar deze is zelfs nog wat beklemmender. (Ook een foto van Libeskind’s Judisches Museum in Berlijn)

  4. GobboE schreef:

    @ ellahir > ja, beklemmend is het juiste woord. je moet niet claustrofobisch zijn 🙂

    Aan deze sessie zie je toch weer hoe veel een beetje combat op houdt, het is op zich niet erg, maar het valt me wel op. Daardoor hebben jullie letterlijk maar 1 trap gedaan.

  5. Ou' Al schreef:

    het nadeel van veel praten met geesten en goden is dat je op gegeven moment geen eigen initiatief meer (denkt te kunnen nemen) kunt nemen. We moeten ook eigen verantwoordelijkheid nemen, en doen wat voor ons het juiste lijkt…en het zou natuurlijk uiteindelijk het verkeerde kunnen zijn…tja daar moeten we dan met leven en het oplossen.

    Neemt niet weg dat ma Si’s oplossing wel wat discussie zou kunnen wegnemen, want we zijn exalts en de mening over ‘wat het juiste zou zijn’ zou wel eens kunnen verschillen.

  6. Dyjab schreef:

    Ja, we moeten het er zeker samen over eens worden wat we de goede koers vinden!
    En dat kan dan later toch een minder goed idee blijken te zijn.
    Maar raad vragen aan stamoudsten, raadgevers, geesten, siderials, goden, zelfs Gaia, dat gaat niet werken. Al is het maar omdat ze allemaal verschillende belangen hebben.

    We moeten het zxc3xa9lf doen. De gedachte dat we een foute beslissing nemen kunnen we gebruiken als aansporing om zo zorgvuldig mogelijk te zijn.

  7. Ster schreef:

    * Haalt ouderwets schoolbord tevoorschijn, en zegt:

    Ten behoeve van betere besluitvorming maken we in Autochthonia vaak een situationele functie analyse.

    * Begint druk te krassen met z’n krijtje:

    S1 : Er ligt hier een Lesser Elemental Dragon, genaamd De Slapende Prins
    R : Het wekken van de draak
    Sr1.a. Nadelen korte termijn :
    +s- hij kan boos worden en ons doodmaken
    -s+ hij kan het complex hier kapot maken
    b. Nadelen lange termijn :
    +s- we maken datgene boos wat hem in slaap heeft gebracht, of hij nu zelf is gaan slapen of dat een externe factor (god / demon / tovenaar oid) hem in slaap heeft getoverd
    +s- hij gaat mensen opeten of iets anders draconisch doen
    c. Voordelen korte termijn :
    +s+ bevrediging nieuwsgierigheid
    +s+ dankbaarheid (als hij door een externe factor in slaap is gebracht)
    d. Voordelen lange termijn :
    -s- in een spirituele hierarchie hebben wezens een functie, zolang deze draak ligt te slapen vervult hij zijn functie niet, dus als we hem wekken kan hij weer gaan doen wat hij moet doen
    e. neutrale effecten
    +s0 onbekend

    Alt-R : Niet wekken
    Korte termijn
    +s- Dyjab’s tattoo wordt ongelukkig
    Lange termijn
    +s- mogelijk ongenoegen van Gaia

    S2 : Een van de generatoren is minimaal actief en de andere drie zijn kapot
    R2 : Het repareren en activeren van deze apparatuur
    Sr2.a. Nadelen korte termijn :
    +s- aandacht van Dragon Blooded
    +s- reparatie kost geld en mankracht
    -s+ hoe houden we onbevoegden buiten? we zijn nu zelf de beveiliging aan het uitschakelen
    b. Nadelen lange termijn :
    +s- aandacht van Siderials
    +s- wellicht heeft zo’n geconcentreerde Stasis een nadelig effect op Creation
    c. Voordelen korte termijn :
    +s+ bevrediging nieuwsgierigheid
    +s+ pure macht
    d. Voordelen lange termijn :
    +s+ een solide machtsbasis
    -s- bescherming tegen aanvallen vanuit The Wyld
    e. Neutrale effecten
    -s0 deze apparatuur laat de draak ongemoeid

    Alt-R : niet repareren
    Korte termijn:
    +s0 geen aandacht Dragon Blooded en Siderials
    Lange termijn :
    +s- gebrek aan onderhoud zal er voor zorgen dat genarator 4 ook kapot gaat.

    Hebben jullie aanvullingen en/of suggesties?

  8. Ou'Al schreef:

    Ja, wat betekenen de +s- / +s+ precies, even voor de duidelijkheid, omdat ik bang ben dat ik misschien iets adners eronder zou kunnen verstaan

  9. Ster schreef:

    Oh sorry, die letters horen bij het gebruikte model : S + R -> Sr
    S = uitgangssituatie (Stimulus)
    R = handeling (Respons)
    Sr = nieuwe situatie

    De verschillende soorten gevolgen worden aangegeven met een kleine s :
    +s+ = toevoeging van gewenst element aan de situatie
    +s- = toevoeging van ongewenst element aan de situatie
    -s+ = wegnemen van gewenst element uit de situatie
    -s- = wegnemen van ongewenst element uit de situatie
    s0 = verandering die gewenst noch ongewenst is

  10. Ou'Al schreef:

    Bij S1 nadelen lange termijn: we weten niet of iemand hem in slaap heeft getoverd, maar dat neemt niet weg dat het zou kunnen.

    De S2 nadelen van de lange termijn Sidereals echter, tja, dat is denk ik een zekerheid.

    Maar bij het tellen van voor- en nadelen zou je bijna zeggen dat we het niet zouden meoten doen…toch 🙂

  11. GobboE schreef:

    overigens: waar is het anime plaatje van?

  12. ellahir schreef:

    Het plaatje komt van een Japanse anime die Tengen Toppa Gurren Lagann heet. Ik ken hem niet, maar hij krijgt wel goede kritieken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s