GV – Frustrerend

Een jongetje van acht, dat pas om zes uur ’s ochtends thuis komt en al om kwart over zeven gewekt wordt door zijn moeder, die heeft echt wel te weinig geslapen. Als hij dan ook nog eens roodverbrand is van het spelen in de tropische zon, dan ligt moeders reactie voor de hand: Mio is ziek. Dat komt vast van die rare kleren! Nog maar een dagje thuishouden dus en de dokter laten komen. Als hij uren later uitgeslapen is, zijn zijn ouders allang aan het werk. Hij kleedt zich aan en gaat naar de dojo voor de woensdagmiddagtraining. De engel voelt dat de meeste leerlingen gewone, cynische mensen zijn, maar de sensei is bijzonder omdat hij echt gelooft.
"Sensei", vraagt Mio, "mag ik leren om met wapens om te gaan?"
"Als je er aan toe bent. Laat eerst je kata maar eens zien."
Bilifor laat een klein beetje van zijn bovennatuurlijke macht door het lijfje van Mio heenstromen. Met de kracht van een volwassen bouwvakker en de elegantie van een olympisch kampioen atletiek gaat het jongetje door de complexe vorm heen.
"Netjes gedaan. Je bent rijp om te leren stokvechten. Doe mij na."
HatandtakaDe meester pakt een stok en begint met een simpele vorm, die Mio soepeltjes nadoet. Dan komt er een kata voor gevorderden, die hij ook foutloos kopieeert. Voor de derde vorm kiest de meester een heel erg moeilijke. Deze gaat een stuk minder soepel, maar zelfs nu kan de achtjarige zijn leraar imiteren. Sensei is onder de indruk en pakt een oude stok uit het rek: "Deze bo mag je mee naar huis nemen, oefen deze vorm. Op vrijdagavond mag je meedoen met de gevorderden." Wat een eer! Mio pakt de stok beleefd met beide handen aan en buigt diep, zoals het hoort.

Ab laat zijn zusje afbellen voor school en blijft ziek thuis. Kees en Suzette spijbelen gewoon. Simon heeft niet geslapen en is doorgegaan met programmeren en hij heeft nu, zoals hij het zelf zegt, het internet gedownload ‘maar dan zonder alle onzin’. Ab gaat weer boodschappen doen voor zijn mevrouw, en daarna gaat hij samen met Kees de stad in om met de kris naar poorten te zoeken waar Ot doorheen verdwenen zou kunnen zijn. Suzette, althans haar engel, bestudeert inmiddels de wereldpolitiek. Als Mio klaar is met trainen, belt hij haar op en samen gaan ze naar de andere twee.

ZijlpoortMorspoortAb en Kees hebben de hele Oostkant van de stad afgezocht naar poorten. Hierbij heeft Kees nog ruzie gekregen met de geest die in de kris woont en hij snijdt zich er gemeen aan. Ze zijn alle waterwegen afgegaan op zoek naar een plek waar Ot’s aak doorheen zou kunnen, maar hebben nog niets gevonden. Wel vinden ze dat de Zijlpoort een magisch portaal is. Het duurt een tijd voordat er geen mensen in de buurt zijn, en in die periode kijkt Mio/Bilifor eens naar Kees’ hand. Zelfs met de genezende macht van een engel kost het hem erg veel moeite om de wond te sluiten en er zal zeker een litteken overblijven. Maar het lukt. Als er dan even geen fietsers zijn, opent Kees de poort. Even is er een rimpeling als van water en dan kijken ze plotseling uit op de andere kant van de stad: er is een directe verbinding met de Morspoort!Dat is niet erg praktisch, want het zijn twee heel drukke punten in de stad met veel terrasjes er om heen. Maar voor een noodgeval is het toch nuttig om een manier te hebben om opeens aan de andere kant van de stad uit te komen.

"Ik wil wel op tijd thuis zijn voor het eten hoor", zegt Mio. Ja, dat vinden ze allemaal wel een goed idee. Wel willen ze nog even naar een ander poortje kijken hier vlakbij: de arsenaalpoort. Arsenaalpoort_1Die is volgens de kris ook een portaal. Leiden zit vol met die dingen lijkt het wel! Het is hier druk, dus er is geen gelegenheid om hem onopgemerkt te openen. Kees en Ab gaan ’s avonds na het eten verder op onderzoek uit. Dan is het een stuk rustiger op de Groenhazengracht. Als het portaal wordt geactiveerd, zien ze een pikdonkere ruimte. Snel maken ze hem weer dicht. Dan gaan ze naar de avondwinkel en kopen kaarsen, lucifers en zaklampen. Derde poging. Voorzichtig schijnt Ab naar binnen. Het lijkt een grote kelder te zijn met brede bogen en her en der staan kratten opgestapeld. Ze gaan snel naar binnen en sluiten de poort achter zich. Dan gaan ze de kelder verder in. Onderzoek wijst uit dat er geen uitgangen zijn. Deze kelder is alleen via de magische poort te bereiken. Op de kratten staan adelaars en hakenkruizen.

"Wat is dat?" vraagt Ab.

"Dat is nog uit de oorlog."

Kees wrikt een krat open en daarin vinden ze blikken met voedsel. Duitse blikken, houdbaar tot 1947. Aan het stof te oordelen, is hier sinds de oorlog nooit meer iemand geweest. Gaaf, een geheim hoofdkwartier! Ze laten de kaarsen en lucifers achter, en een zaklamp naast de ingang. Tijd om naar huis te gaan.

Quilm/Simon gaat na het eten naar Mio’s huis, want hij wil in de boomhut verder werken aan de ‘boom der kennis’. Mio helpt met het timmeren van een afdak, terwijl Simon heel vreemde dingen aan het doen is met broodroosters, oude telefoontjes en andere apparaten. In de loop van de avond valt het Mio op dat Simon er slecht uitziet. Hij heeft wallen onder de ogen en een grauwe huidskleur. Volgens Simon kan het geen kwaad, en hij heeft een bron van Faith gevonden, zodat hij zich gewoon wakker kan houden. Om acht uur wordt Mio binnengeroepen, hij moet naar bed.
"Mamma, mag Simon blijven slapen?"
"Mag dat van zijn ouders?"
"Nou, Simon logeert eigenlijk bij Kees en van hun mag het."
"Goed dan."
Maar Simon wil helemaal niet slapen. "Dat moet toch echt hoor, anders gaat je lichaam er aan onderdoor!" Het blijkt dat hij vreselijke last heeft van nachtmerries. Dus regelt Mio’s moeder een dreamcatcher en voert zij hem camillethee en saliemelk. De twee jongens slapen die nacht heerlijk en Simon is de volgende ochtend voor het eerst helemaal uitgeslapen. Hij wil meteen verder knutselen aan de boom. Mio oefent zijn nieuwe kata.
Dan moeten de kinderen naar school, Simon ook. "Maar mam, Simon hoeft helemaal niet naar school. Hij komt van een andere planeet en daar is het nu vakantie." Verward knippert moeder met de ogen. Het zal wel.

BrueghelDe andere drie kinderen hebben minder geluk. Hun engelen dromen, en die hebben de meest vreselijke nachtmerries. Ze dromen herinneringen aan de hel, waar de onstoffelijke engelen hun oorspronkelijke glorieuze vorm vergeten zijn. Het is een plaats van torment. Als wezens met de meest afgrijselijke vormen proberen ze elkaars lichaam over te nemen. En dat lukt niet. De volgende dag worden ze wakker met het vreselijke besef dat hun engelgestalte niet hun enige vorm is, ze hebben ook nog een demonische, helse gestalte.

TaffehDe donderdag is een gewone schooldag. Na school komen de kinderen weer bij elkaar voor krijgsberaad. Simon heeft op het internet twee verwijzingen gevonden naar poorten in Leidse musea: er is er eentje in het Rijksmuseum voor oudheden en ook eentje in de Lakenhal. We gaan naar Oudheden. In de Taffehtempe
l, die daar in de hal staat, haalt Kees de kris uit zijn binnenzak. "Deze poort mag ik niet openen." Da’s jammer. Er is in de tempel een tekst in lichtgevende rode letters. Op een paneel in de achterwand staat iets geschreven wat we niet kunnen lezen. Mio tekent het na.

Het is inmiddels kwart voor vijf en als we het lief vragen mogen we van de portier het museum nog eventjes in zonder dat we een kaartje hoeven te betalen. Bovenin de afdeling Romeinen vinden we de poort die Simon bedoelde, maar volgens de kris is dit nog geen bestaande poort. Hij kan hier wel als we dat willen een poort maken. Dat is een goed idee. We willen een poort tussen hier en de boomhut. Dan kunnen we ’s nachts dit museum in als er geen bezoekers zijn. Museum06Op de weg naar beneden komen we door de mummiezaal. En daar zien een paar van ons het hoofdje van een heel enge kindermummie bewegen! Hij volgt ons! De kinderen die het gezien hebben schrikken enorm, maar
Kees/Tigris, die een engel des doods is, is minder bang. Hij spreekt de mummie aan.

"Op last van Jovis, Augustus Caesar, het is verboden om de poort te openen." luidt het antwoord. Daar hebben we niet veel aan, maar het is een begin. En eenmaal op gang gekomen kost het weinig moeite om met hem te converseren. Na al die eeuwen is hij blij weer eens met iemand te kunnen spreken. Marius is niet de mummie, maar een spook die de mummie als voertuig kan gebruiken. Hij was 2000 jaar geleden een generaal in het leger van de Romeinse keizer Augustus, die een incarnatie was van de god Jovis. Deze poort gaat naar het rijk van ene Amoenis, die de verborgen god van de Egyptenaren was en een vijand van Jovis. Het sluiten van de poort was de daad die er voor zorgde dat Egypte zijn goden kwijt raakte. Boeiend. Mio had graag langer gepraat, want hij wil meer weten van deze Jovis en Amoenis, maar het is laat en we moeten weg. Zijn vermoeden is, dat dit speelde tijdens de oorlog van de engelen en dat Jovis een engel met lichaam was en Amoenis er eentje zonder was.

Op de weg naar huis, gaan we nog even langs de Koeliekerk: "Hic domus dei est et porta coeli" – Dit is het huis van god en de poort van de hemel, weet Mio. Daar moet wel een poort zitten. En ja hoor: "Gaan jullie nu al vechten?" vraagt de kris. We kunnen er wel binnenkomen, maar de sfeer is zeer bedreigend en vijandig. Dit is echt geen fijne plek voor ons. Inderdaad, hier zit de poort naar een hemel, waarschijnlijk die van Celestine. Snel weer weg.

De Lakenhal is al gesloten. Volgens de kris zit hier een poort naar andere werelden, maar hij is vaag. Alleen Mio voelt er voor om in te breken, de rest is bang voor alle drieluiken. Het Von Sieboldhuis is schoon. De universiteitsmanege heeft een prachtige boogvormige poort. Er zit hier niets, maar de kris zegt dat hij hier wel een portaal van kan maken. Handig!

Het academiegebouw heeft wel een poort: het tunneltje naar de hortus is er eentje. Kees opent de doorgang en we zien een tropische jungle. Bingo! Daar gaan we een vanavond naar toe! Maar eerst naar huis om te eten.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s